lördag 15 februari 2014

En utedag på jobbet


        
                 Ser ni hjärtformen på isytan?
 För någon vecka sen tog vi bussen...hela klassen 
och jag, till Naturens Hus och vår Naturskola.

       

           Dagens tema var Vinterfåglar.
    Fakta lärdes in på ett lekfullt sätt.

         
Alla tillverkade en matboll, till småfåglarna,
att hänga i en buske. Matbollen bestod av 
margarin, havregryn och solrosfrön...skalade.

       
Det gällde att blanda ingredienserna väl.
Vi hade plusgrader den här dagen och det
underlättade bearbetningen.
   
       
Utmaningen var att klämma fast
massan runt en liten lagom gren.
På de små grenarna kan småfåglarna
sitta medan de äter.

                                   

     Lite mattvarp att hänga upp maten 
behövdes också.
                                             
Klart! 
Bara att hänga upp i en buske så 
 småfåglarna har skydd i närheten.
     
        
En snögubbe dekorerades och blev till en skidåkare.
Vi jobbade även en del inomhus med olika fakta.
Vi har tillgång till kunniga Naturpedagoger 
som leder dagen. Ett vackert rum som är 
utrustat med faktaböcker, träfåglar och 
annat som man kan behöva finns också. 
Bra att kunna värma sig i om det skulle 
behövas. Men den mesta tiden var vi utomhus.
                              
        

                                       

Här inne åt vi lunch och hade förmiddagsfika.

                                           
         
Bakom presenningen finns olika sorters fågelmat.
Genom hålen kan barnen iaktta fåglarna då de äter.

En lärorik dag på jobbet!

Har gjort inlägget på Ipaden
och det är lite svajigt med 
raderna. Har försökt att åtgärda.




13 kommentarer:

  1. Jag blir så glad när jag ser ungar ute och fixar i naturen!
    Ha det fint!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  2. Barn i naturen vilken tillgång dom har kram Nette

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig dag på jobbet! Så bra att barnen får lära sig om småfåglarna och att mata dem.

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig dag med skolan/jobbet!

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  5. Vilken mysig utedag!
    Hoppas du har en skön helg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar dag! Härligt att vara ute med barnen och lära dem sådant de har nytta av i framtiden... och så tror jag fåglarna var tacksamma också :)
    Ha en fin söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Så härligt att få vara ute en hel dag,
    med snö och klarblå himmel.
    Tror nog att dom där bollarna var supergoda för fåglarna :-)
    Tack snälla för din komentar på min sida.
    Kul att du tittade inom.
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  8. Så kul för både barn, fröken och småfåglarna! Och tänk, jag tycker mig se lite sol också?

    Tack för att du har piontankar om mig:) Det värmer!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  9. Ohh...jag ser hjärtformen och den blå himlen!! Hade nästan glömt hur den ser ut.
    Jösses så roligt barnen måste ha haft det! Man skulle vara barn....eller rättare sagt man borde locka fram barnet i sig själv lite oftare!
    Margarin, havregryn och solrosfrön...skalade ;) var det visst, och sen knåda...knåda...knåda! :)
    Kramis

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig dag för både dig och barnen, såna små saker kommer man ihåg länge.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  11. Åh... det är den här formen av undervisning som gör mig så himla glad. Att barnen ges möjlighet att få delta i ett pragmatiskt och kreativt lärande tillsammans med goda pedagoger. Jag blir ju bland annat biologi- och naturkunskapslärare (gymnasiet) och vet därför hur viktigt det är att som lärare både uppmuntra och arbeta för att bibehålla de yngre elevernas intresse för det naturvetenskapliga. Er dag ser ut att ha varit fantastisk!!!

    Önskar dig en fin start på veckan!
    Kram♥ Maria

    SvaraRadera
  12. Så underbart trevligt Ni hade. Vet Du den första bilden på ditt inlägg, är ju som en fin oljemålning. Så
    otroligt vackert. Denna utflykt måste väl ha varit
    uppskattad.. Tack för vi fick vara med.

    SvaraRadera
  13. åh så roligt med utflykt
    Ha en fin eftermiddag och kväll.
    Kram
    hanna

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~