måndag 21 oktober 2013

Frön


Härom veckan plockade jag en massa frön.


Vackra , glänsande...



låg de i sin balja, fröskida.


Ett läderartat skydd...


som såg ut så här tidigare i våras.


En vacker blomma...en av de vackra...


Kinesisk buskpion är namnet.


Nu är fröna snart spridda till 


andra som vill pröva att så dem.


Kinesisk trädpion
 Jag har inte testat att så frön från denna 
men nu står det krukor med jord och frön 
under buskar ute i trädgården. 
Det finns olika sätt att hantera fröna 
men jag valde det som verkar enklast.
 Efter vad jag har förstått så är det en växt 
som tar lång tid på sig. Min trädpion
 är hög, ca 1,5 meter. Jag har haft den ca 5 år 
och den var inte superhög då jag planterade den.
Blir spännande att se hur det utvecklas. 

20 kommentarer:

  1. Spännande att så perenner! Det tar tid, men blir oftast väldigt livskraftiga plantor! Verkligen vacker pion.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Frön är så vackra... och så ursprungliga! Visst känns det bra att så dem? Lycka till med groddningen, det lär ta två säsonger innan det blir en riktig liten planta?

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Så spännande, du måste rapportera sen hur du lyckats! Jag har aldrig sått någon sorts pion - men kanske skulle försöka.
    Ha det fint, vännen!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  4. Det var inte dåligt så tjusigt det var då.
    Det kanske var hos Dig jag hörde talas om den i våras
    berättade Du då med om denna Kenesiska blomma.
    mycket intressant kram Harriet

    SvaraRadera
  5. Frön och fröställningar är ju så vackert!!
    Jättefina bilder du bjuder på Annika :)
    Ha det så gott vännen
    Kram Lollo♡

    SvaraRadera
  6. Så vackert Annika!
    Både frö, blommor,och foton!

    Hoppas Du mår mycket bättre nu och lämnat det onda bakom dig!

    Stor varm kram i höstrusket som råder just idag!
    Caroline

    SvaraRadera
  7. Hoppas du har sparat några till mej...om jag sen klarar av den är en annan sak!! Men den är ju så vacker, och t.o.m. frökapseln är fin. Fröna påminner om något spel ungarna hade förr...en liten träskiva med en massa hål i, som det låg små svarta "frön" i som man sen flyttade runt...Herre gud, nu tappade jag tråden riktigt ordentligt!!
    Ha det gott vännen i höstrusket, varken jag eller Zambo vill gå ut idag, men ibland finns det inget att välja på...
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Himmel så mycket frö.Jag satte frön på svavelpion och det tog ett antal år innan det blev något 3 år innan det kom något och så lika lång tid för dem att växa till sig. I år hade den fem blommor.
    Jag är skitstolt.Vilken lycka att ha trädpion.
    De är skitdyra Minst 500:-
    Härliga bilder.Man skulle nästan kunna tro att det är svarta bönor att äta.
    Kramizzzz going

    SvaraRadera
  9. Hej Annika!
    Just a short Hallo!

    SvaraRadera
  10. Fina bilder och vackra svarta frön...
    Ska bli spännande att följa hur det går med de du satt :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Vilka härliga bilder, så vackra frön. Kram

    SvaraRadera
  12. Hoppas det lyckas med sådden! Låter som en växt man kunde ha! Jag sådde massor med pionvallmon i år, men det blev en klen skörd.
    Ha en fortsatt fin vecka! ♥

    SvaraRadera
  13. Så vackra frön! Och fina bilder!
    Då är det bara att vänta och se vad som händer i krukorna. Spännande!

    Kram Agneta

    SvaraRadera
  14. Vackra bilder💗

    Jag bor i Enköping, vore jättetrevligt om du kunde komma på vår julmarknad..:-)

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  15. Otroligt vackra foton! Jag hoppas sådden går lika bra som fotograferandet! Själv sådde jag en ljuslila pion för flera åt sedan direkt i rabatten. Inget hände förrän denna sommar då det helt plötsligt kom upp en massa vallmo!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  16. God morgon

    Jätte vackra bilder på fina frön.
    Blommorna var o kså fina så klart :)
    Men enkla frön kan ju vara riktigt vackert med.

    Ha en fin dag och en trevlig helg !

    Kram

    SvaraRadera
  17. Så vackert, tänk att frön kan vara så vackra innan de hamnar i jorden och sedan när det blir en växt blir det bara såååååå fint - men man får vänta och vänta.

    SvaraRadera
  18. Du är ett vackert glänsande busfrö!
    En riktig bus-pion!
    Jag vill plantera dig här i min trädgård och tassa ut när jag behöver lite egoboost. Hi hi....
    Stor kram

    SvaraRadera
  19. Vad spännande att se hur det går med fröna...frökapslarna är väldigt vackra när man ser dem så nära som du fotat dem. Det är spännande med frön...har tänkt ibland när jag sått frön och sett de pytte, pytte små fröna att hur kan det komma sig att det så småningom blir stora vackra blommor...en del frön är så små så att man är rädd för att nysa för då försvinner dem ju.
    Ha nu en fin kommande vecka!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  20. Oh, så häftigt! Det är ju så vackert med trädpioner/buskpioner. Hoppas, hoppas att dina fröer tar sig! Tänk en liten skog av sådana pioner.
    Det där med att det kan ta lång tid, det tar jag med en nypa salt. Jag plockade frö från en lilja och det skulle ta jättemånga år, men fröerna växte på en gång! Så man vet inte!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~