onsdag 11 september 2013

Sagolikt


...hade vi det i helgen, 
både vad beträffar vädret,
upplevelser och avkoppling.


På fredagen styrde vi bilen 
mot Södermanland och Torshälla.
Kom på att det var 49 år sen
jag var där.


Tillsammans med ett väldans 
trevligt sällskapbesökte vi 
marknaden i den lilla staden
på lördagsförmiddagen.


Rigmor och jag gick runt och såg 
genom våra kameralinser.
Oj vilken fin keramik vi hittade.
Männen letade efter något att äta!


Men att jag inte tog reda på 
vem hon var denna duktiga kvinna!
Hon stod strax i närheten av 
Rådhustorget, ner mot åkanten.


I en liten butik i ett hörn
 av Storgatan fanns en annan
 keramikerRostljusstakarna 
i keramik...var helt ursnygga.


Vasen var också urläcker.


Vi var på den sidan av ån 
som nog var den gamla delen.


Nu utforskade vi inte Torshälla så mycket
 för det var ju alldeles underbart sommarväder
och då vill man inte gå på asfalterade gator.

Vi åkte vidare.
Bobilarna parkerades vid Skjulstad
fritidsområde söder om Eskilstuna.
 Eskilstunaån, som avrinner från 
Hjälmaren, flyter förbi här..


En långpromenad blev det
 i den vackra naturen.
Ingen av oss tog reda på
något om leder eller stigar
utan vi bara fotade och hade 
trivsamt i värmen. 
Då vi märkte att det barkade
 iväg åt fel håll så tog vi av
 från leden och hittade en 
lite stig som ledde oss
tillbaka så småningom.


Vackert var det och fästingar 
fanns det... i alla fall på mig.


Efter frukost, nästa morgon, ute i solskenet
 packade vi ihop och körde vidare mot
 Stora Sundby. Den första dörren var lite 
sliten av naturens gång.


Genom nästa dörrhål fick vi oss en vacker vy.



Visste inte att vi hade ett 
sagoslott så nära hemifrån!



Alldeles vid Hjälmarens östra strand
fanns det bara där...Stora Sundby slott.


Rigmor har också skrivit och tagit 
underbara bilder från helgens tur.
Läs gärna där på Paradisets blogg
 för hon är en skicklig skribent 
som fångar sina läsare.

♥♥♥♥♥
till min skicklige son 
som löste mina datorproblem
via vårt telefonsamtal.
Det visade sig att jag hade 
laddat ner ett program som
hade något klet i sig.
Nu gick det att ta bort eländet 
så nu fungerar det som vanligt.
Visst är det lätt att klicka på 
fel knapp vid nedladdningar.
Programmet var dessutom jobbrelaterat.

Tack för goda råd också. 
Jag ska nog se till att resterande
bilder hamnar på USB. Har påbörjat
men inte sitter det som någon
bra rutinåtgärd ännu.


18 kommentarer:

  1. Vi hade ju några killar från Eskilstuna som pluggade här i stan, jag kommer knappt ihåg dem.

    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Vilket slott! Hade ingen aning om att det fanns!
    Rostljusstakarna står nu på min vill ha-lista, jättesnygga!
    Tur att din son kunde hjälpa dig, jag har säkert nån skit i min dator också.
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig helg ni haft! Mycket vackert och så ett sagoslott också!!!
    Bra med söner som kan hjälpa till!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Har ju redan läst hos Rigmor så jag vet att ni hade det väldigt trevligt, men kul att läsa din berättelse och se dina fina bilder också :) De där rostiga ljusstakarna är såå snygga... skulle jag gärna ha.
    Och det där slottet är fantastiskt... ska svänga in och titta nästa gång vi har vägarna förbi.
    Tur man har datorkunnig hjälp inom familjen (skulle aldrig klara mig utan min yngste son :))
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Stora Sundby Slott vill jag också besöka!!!

    Vad härligt att det löste sig med ditt datorproblem och att vi fick ta del av din mysiga tripp!

    Fin dag!
    Kram♥

    SvaraRadera
  6. Älskade bilden med kullerstensgatan - så rofylld och vacker :) / Carolin

    SvaraRadera
  7. Älskade bilden med kullerstensgatan - så rofylld och vacker :) / Carolin

    SvaraRadera
  8. Älskade bilden med kullerstensgatan - så rofylld och vacker :) / Carolin

    SvaraRadera
  9. Ja men visst hade vi en fantastisk helg, och så mycket som vi hann med sen!! Men, nu är jag lika bedrövad som du, va sjutton tog vi inte reda på vem den duktiga kvinnan var med keramiken?? Nästan så man får efterlysa henne i lokaltidningen...För visst skulle jag ha köpt tårtfatet, och fruktskålen...hur snygg hade den inte varit på köksbänken...??!! Å lite andra små "gåbortsaker" att ha i beredskap....suck. Kanske ska ringa till kommunkontoret, de har säkert en lista på alla knallar som bokat bord...
    Å slottet...var tvungen att läsa lite om det, och nu skulle man ju gärna vilja komma in också. Måste undersöka om de kanske har visning nån gång...
    Ja, en skön helg var det, som gick alldeles för fort. Så därför måste vi göra om det!!
    Ha det gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. åh så mycket fina bilder. Låter som en toppen helg.
    Ha en fin kväll.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  11. Hur kan det vara 49 år sen du var där sist....? Du är väl bara 29 hade jag för mig....!
    Tänk att det är så vackert i dom svenska små samhällena, det är sådana ställen jag bara åker förbi på nån motorväg om jag händelsevis skulle norröver! Man (läs: jag) borde stanna lite grand och titta mig runt! Härlig helg och härligt sällskap hade du också! Och pangfina bilder blev det som jag njuter av!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Jo, dataproblem, hur vidrigt är det? Tur du fick ordning på det. Just nu har min header ändrat sig utan att jag gjort något alls och jag kommer inte in och kan rätta till det heller......Kram. Igen.

    SvaraRadera
  13. Glömde, tänk att man aldrig sett det fantastiska slottet nånstans, hade heller inte en aning om att det finns sådana där "tårtslott" i vårt land!

    SvaraRadera
  14. Åhh, så härligt med sensommartur i vackert väder! Extra bonusdagar liksom.
    Verkligen vacker keramik! Och så ser det så mycket trevligare ut med två husbilar än tvåhundra på rad......tycker enstöringen. ;o))
    Det slottet har vi gått runt! Vi fick syn på tornen en gång när vi var ute på tur. Jättetjusigt!
    Kul att prata med dig också! ♥
    Tack för din kommentar!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  15. Vilken härlig tur och vackra bilder, en riktigt härlig helg . Kram

    SvaraRadera
  16. Tänk vad man får lära sig, viste inte att detta sagoslott fanns. Härligt med alla skördemarknader som finns nu.

    SvaraRadera
  17. Åh vilken mysig tur ni var iväg på!
    Ha en finfin vecka!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  18. så fint allt du visar. Mysigt att vi har allt det i vårt land. <3

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~