tisdag 30 juli 2013

Trädgårdar och annat


Vi passade på att besöka några 
trädgårdar där borta på Österlen.
Vid Rörum strax vid Kivik 
ligger Mandelmanns trädgårdar.

Det var en smal liten väg dit 
och inte så stor parkering.
Husbilen parkerades på en åker
 och där var en höjd dit vi gick
 och fann denna fantastiska utsikt.
Trädgården var snabbt avklarad.


Min favorit trädgård/handelsträdgård
 finns strax utanför Ystad.
Åbergs trädgård återkommer
 jag gärna till. Kanonfina växter,
ett stort urval och delikat café.


I maj fotade jag en persikoblomma
 här på en gren och nu dignade
 träden av mogna saftiga frukter.
Det mesta som finns i caféet
kommer från deras egna odlingar
 berättade Lena, som äger trädgården
 tillsammans med sin man Kjell.
Jag skulle gärna vilja
 ha ett persikoträd.
Har ni någon erfarenhet
av att odla det i zon 4? 


Köpte med några växter förstås.


Eftersom solen började komma fram
mer och mer så stannade vi vid kusten.
Nästa läger blev i Lomma.
Hit kom även ena sonen med familj 
för att hälsa på syster i Malmö.


Några Vildvittror



Vi hade underbara dagar med massor 
av sol, bad och samvaro.


Underbara solnedgångar ner i havet
 alldeles utanför husbilen.
Vi stod nästan nere vid vattenbrynet,
endast en strandvall mellan.
Vi besökte ytterligare några 
trädgårdar innan vi kom hem 
till vår egen.
Mer om dem i nästa inlägg. 

11 kommentarer:

  1. Vilka underbara sommardagar! Det finns såååå många fina trädgårdar i Skåne! Är faktiskt lite avundsjuk på klimatet.....
    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Såå ljuvligt allt ser ut...fantastiska bilder! :)
    Persikoträd...ja det skulle jag med vilja ha ett...men har ingen aning hur det ska skötas eller vilken zon som passar.
    Ha det fortsatt gott vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  3. Det är så trevligt att besöka trädgårdar, alltid får man tips och inspiration...och ibland några växter med sig hem. Underbara bilder, den med solnedgången är fantastisk och vildvittror gillar vi=)

    Ha det fint och må så gott!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  4. Ni har verkligen trevligt när ni är ute med bilen. Så härligt med en make som inte protesterar när loppisar och trädgårdar kommer på tal!
    En granne till mig i Lindesberg (zon 4) har ett vackert persikoträd. Bär frukt också! Mejlar hennes telnr ifall du har lust att ringa.

    Ha det skönt i vår vackra sommar.
    Kram från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Men...vilken resa!! Österlen...när den är som bäst. Faktiskt så satt vi en kväll vid elden på Siljans strandkant och sa, att nästa år...så ska vi dels försöka få semester samtidigt...och sen åka nedåt landet. Svågern undrade lite buttert vad det var för fel på Dalarna nu då...men det är ju inte riktigt så, mer att man vill se lite annat också. Skriv nu upp alla platser som är sevärda, så vi har en liten egen guide när vi åker...*blink,blink*...Och den finaste bilden, ja det är allt den på vildvittrorna!! Gör en tavla av den!!
    För vår del var det ju premiärturen med bobilen, och det fungerade bra allting, utom en av spisplattorna, men där ska mannen klura lite innan han ringer firman vi handlade av. Vi trodde att det skulle bli bekvämare med en säng i markplan, men det vart inte riktigt så...nu kommer nämligen Zambo upp i den, och helt plötsligt var vi tre!!
    Ha det så gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Mandelmanns har jag faktiskt aldrig besökt men Åbergs gillar jag också, fika och botanisera . Det är mysigt. Kram

    SvaraRadera
  7. Så härligt ni haft det! Den utsikten ni hittade var ju för vacker! Så skulle inte vara dumt att ha det.
    Härligt i Lomma! När mannen min var ung (ja, jag var också ung då) och gick i skolan på Alnarp då hade dom en fånig sång som dom alltid sjöng.....när jag var i Lomma, då tänkte jag på dig, då köpte jag en blomma, den vill jag skänka dig.......Jag tänker alltid på dom orden när jag hör Lomma nämnas.
    Persikor, zon IV, skyddat läge borde väl kunna gå, hoppas det!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Mandelmann...bara namnet är ju som rena rama kärleken. Vilken resa..jag blir helt sjuk..så vackert så fint så underbart på Ditten& Dattenvis.

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Jag har en liten fråga på min blogg, hoppas att du kan hjälpa mig med den.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  10. Det går en underbar serie nu på SVT 1,
    om dessa trädgårdar på Österlen.
    jättefint

    SvaraRadera
  11. Och så har man fått se Vildvittrorna dansa i skymningen....vackert! :o)
    Jag var på Ulriksdals handelsträdgård utanför Kivik (tror jag det var) såå charmig!
    Vilken härlig husbilsplats ni hittade...och vilken sommar...vaa!!
    Det går utmärkt att äta persikor i zon 4....hi hi.
    Kram hela soliga dan!
    Kicki

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~