måndag 24 juni 2013

Blombukett och försäkringar

Hoppas att Midsommaren varit en skön 
och fridfull helg.Vi har umgåtts med 
familj, vänner och jobbat i trädgården.

Chokladblomma
Härom veckan kom jag på att jag skulle
kolla upp vad som gäller 
på vår hemförsäkring.

Gammeldags ros



Tur var det, för det visade sig att vi 
fortfarande betalade en barnförsäkring.
Den har vi haft i många år och inte 
tänkt på att den tar slut någon gång.



Doftpion

Nu gällde den t.o.m det år yngsta barnet
 fyllde 25 så det var bara två år för 
mycket som vi har betalat. Bra att de 
kunde fixa till ett år i kompensation.
 Vilken tur att jag inte väntade 
ytterligare några år :).


Gammeldags ros

Så tittade jag på vad som gällde hemmet.
Inte var det mycket som var försäkrat inte.
Nu har man ju en hel del som man kan bli 
skadat eller förlorat. Jag tänker på datorer,
kameran, mobilen mm.




När barnen var yngre så var vi mest inriktad 
på att de skulle ha ett bra skydd om olyckan 
var framme eller att vi som föräldrar hade 
en bra försäkring.Nu ser det annorlunda ut
 och barnen får ta tag i sitt eget 
försäkringsskydd medan vi får titta över
hur dagens behov för oss två ser ut.



Här på Insplanet kan du jämföra olika 
försäkringar ifall du som jag behöver se
 över ert skydd. Det kan löna sig.
Bra att enkelt kunna jämföra ex olika 
hemförsäkringar eller fordonsförsäkringars
 priser och villkor innan man tar beslut.


Nu fortsätter grävandet i trädgården
samtidigt som jag funderar 
och filosoferar kring 
det mesta :)

20 kommentarer:

  1. Bra tips! Sånt där blir ju ofta glömt och man bara fortsätter att betala utan att kolla vad man egentligen betalar för.
    Ha det så bra där i din trädgård. Hoppas solen lyser på dig idag :o)

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  2. Midsommarhelgen har varit sååå bra, tack! Nog är det bra att kolla försäkringarna överlag, speciellt om man haft samma i många år. Du sätter nog fart på många! Jag har ju startat om och då är det ju lättare att kolla och bestämma så man får rätt skydd.

    Ha det så skönt i trädgården!
    Kram Eva-Mari, som står på stege och målar hallväggarna idag.

    SvaraRadera
  3. Gott att du visar så vackra blommor - chokladblomman är fantastisk men min har dött - när du skriver om något så tråkigt som försäkringar. Men det är viktigt att se över sina försäkringar, speciellt om det blir ändrade förhållanden i familjen. Man ska också titta igenom sina försäkringspapper när de kommer och inte bara betala. Tack för tipset!
    Ha det riktigt fint!
    Kramar Eva

    SvaraRadera
  4. Vackra blommor! Ja, försäkringarna är allt bäst att kolla ibland!
    ha en skön kväll!
    Lena

    SvaraRadera
  5. Ja det där med försäkringar är en gåta ibland! Bäst att kolla emellanåt!
    Mysigt med trädgårdsarbete.
    Kram på dig raring

    SvaraRadera
  6. Nu borde egentligen min man kommentera, men gissa om vi betalar och har betalat försäkringar som inte har gett valuta! Nu har vi gått genom allt igen och tror oss ha allt på klart.
    Nu får jag önska dig allt på den fronten!
    Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  7. Det är svårt det där med försäkringar ,vackert i din trädgård ,Nette

    SvaraRadera
  8. Så vackra blommor.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  9. Ja det här med försäkringar är en djungel! Vi har tack och lov ett bra försäkringsbolag som har ställt upp, både vid inbrott och då våra barn har legat inlagda på sjukhus.

    Vackra blomsterbilder du bjuder på! Din trädgård ser makalöst vacker ut! Älskar särskilt den översta bilden! :)

    Ha det gott och fint! Jag hoppas att du får njuta och ha det trivsamt under din sommarledighet!

    Stor kram♥

    SvaraRadera
  10. Härliga foton! Ja försäkringarna gick vi också igenom för ett par år sedan. Det är bra att hålla koll på dem, man vet ju aldrig när de behövs. Ha en fortsatt fin sommar!

    SvaraRadera
  11. jaa, det är viktigt. När min man dog var
    jag ju tvungen att ändra en del försäkringar.
    Jag var ju tvungen att ändra så >Jag fick en egen Hemförsäkring i mitt namn.
    Ytterligare en på Folksam, som inte gällde
    längre eftersom min make var död.
    Sådant som man inte tänker på, man bara betalar. ha det så bra nu.

    SvaraRadera
  12. Underbara bilder som alltid!
    Ha en riktigt härlig tisdag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  13. Usch ja, försäkringar, bankvillkor, pensionssparande etc -> jobbiga grejer att ta tag i! Ogillar sånt! Gillar dina bilder, men din chokladblomma mest!

    /Frida

    SvaraRadera
  14. TACK för en supertrevlig dag vännen!! Fötterna bultar, benen värkar, knäna knastrar...men när jag tittar på alla bilder så gapskrattar jag emellanåt, vilka stilar vi har när vi fotograferar!! Och en hel del bra bilder blev det...
    Men du, jag tog mej en funderare på det här med försäkring. Så en vanlig hemförsäkring täcker inte det man har i huset menar du?? Å jag som slänger på luren i örat på alla som ringer och tjatar om försäkringar...kanske skulle lyssna lite mer...
    Ha det så gott vännen, vi ses snart igen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  15. En sån bra påminnelse du gav mig nu....denna regndag passar perfekt till att göra en uppdatering av försäkringsskyddet :)
    Vackra bilder visar du också..tack för dem.
    Ha en fortsatt fin sommar
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  16. Tack för påminnelsen får nog ta och slå ett öga eller två på hur våra försäkringar ser ut. Härliga blomsterbilder, chokladblomman gillar jag skarpt. Kram

    SvaraRadera
  17. Vilka vackra blommor Du har i trädgården !

    Birgitta

    SvaraRadera
  18. Intressant med försäkringar så tråkigt med bra bra att kolla upp....under chokladblomma..ser som sammet ut...kul att se er igår...sötnosarna..kram Karina

    SvaraRadera
  19. Ja, jag kan bara instämma med alla andra här, det är trist med försäkringar och sånt, men, nu ska jag också ta tillvara ditt tips och kolla upp detta vad som gäller för oss!

    Underbar foton du tar! Jag njuter varje gång jag läs din blogg.
    Jag älskar också blommor men för mig gäller dom som motiv till mina tavlor, tulpaner är min stora inspirationsblomma, vet jag inte vad jag ska måla så målar jag Tulpaner i vitt!

    SvaraRadera
  20. Kikar in för att önska dig en fin helg:) Fina blommor. Någon chokladblomma har jag aldrig ägt...men så vacker!! Pioner är bara såå UNDERBARA!! Kram Maria

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~