lördag 16 mars 2013

Vad var det som jag skulle göra?

Min första egentillverkade drejade skål.

Keramik är ett oupptäckt område för mig.
Jo jag har ju muggar och fat men jag har
aldrig tillverkat något.


Fina Camilla hon kan det här.
Hemma i hennes källare där var vi...


...hennes mamma och jag ett
 par timmar i onsdags kväll.
Vi testade på att dreja.
Inte var det lätt inte.


Här är lite av Millas olika alster.
Jag testade även på att göra ett
 fat med hjälp av kavel och spets. 
Visar en bild nästa inlägg.
Läs gärna mer på hennes blogg
om hennes hobby.


Finaste ljusbrickan som jag
 fick av finaste dottern 
då vi kom till Ystad för
 två veckor sen.

14 kommentarer:

  1. Hej Annika! Vad spännandes roligt! Det där skulle vara roligt att prova. Nyfiken att se vilka fina föremål du har gjort:)
    En likadant ljusbricka köpte jag som julklapp till min dotter Sanna, jag tycker den är jätte fin!
    Hoppas vi får en solig dag igen men skulle inte skada får lite mer värme eller hur?
    Önskar dig en fin lördag!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  2. Härligt att få prova på att dreja. Jag gick en keramik kurs för många år sedan men vi fick aldrig prova på att dreja. Kul att få se vad du åstadkom.
    Den ljusbrickan var väldigt fin.
    Ha en bra helg, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  3. Vad kul!!!! Att dreja är verkligen något jag skulle vilja testa någon gång!
    Vacker ljusbricka!
    Ha nu en riktigt skön helg! Själv ska jag ägna dagen åt mina små plantor och sticklingar...
    kram Lena

    SvaraRadera
  4. Vad spännande att få dreja det ser riktigt roligt ut.

    SvaraRadera
  5. Har provat också... och du har helt rätt... lätt är det inte! Men kul :)
    Håller med ovanstående - den där ljusbrickanden är såå fin!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vad skoj att dreja ser hur skoj ut som helst.Ha en härlig lördag.Kramar Rita ♥

    SvaraRadera
  7. jag har oxå provat det var inte lätt,men vi har lite lergods här. Något väldigt konstigt min gubbe var jätteduktig att dreja.Att dreja lärde jag mig nog inte någon gång. Lerklumpen foir bara iväg för mig. Men jag gjorde tekoppar väldigt snygga,men dreja fick maken göra.
    kramar

    SvaraRadera
  8. Det där med att dreja verkar intressant ,men säkert inte lätt .Kul att prova på ,ljusbrickan är underbar ,kram Nette

    SvaraRadera
  9. Men va kul det verkar vara! Härligt!
    Trevlig helg!
    Carin

    SvaraRadera
  10. Så kul ..så härligt. Jag har heller aldrig provat på att dreja. Men jag är verkligen imponerad av alla som vågar o kan. Bara det att vistas i en verkstad är ju så härligt. Vilken vacker ljusbricka..helt i min smak..

    SvaraRadera
  11. Å dreie er ikke så enkelt som det ser ut til..jeg har prøvd! Men gøy er det, og øvelse gjør mester!
    Flott lysestake du har fått!Likte den virkelig..
    Ha ei flott uke.
    Klem.

    SvaraRadera
  12. Så kul! Jag har provat någon gång för många år sedan och det är minsann inte lätt att dreja. Det kavlade fatet ser spännande ut på bilden på Camillas blogg! ;-)

    Vårvinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  13. Hej Annika,vad roligt att du gjorde ett avtryck hos mig!
    Visst är det kul med keramik,men oj så svårt att få till det där med drejandet...
    Lycka till med leran!
    Varm hälsning Johanna

    SvaraRadera
  14. Hej! Hoppas du har haft en skön söndag med det soliga vädret! Önskar dig en trevlgi början på veckan!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~