måndag 4 februari 2013

På Hjälmarisen

...var vi i lördags.
Mycket bra is.


Vi åkte till Lindholmen...ca 6-7 km
från stan...skridskovägen.
Ser ni det röda huset på höjden?


Här finns en värmestuga 
som serverar fika.
Den drivs av Lindholmens vänner.


 Vi hade eget fika med oss 
så vi satt i ett vindskydd
och njöt en stund.
Här ute är det oftast
 en kraftig vind.


Hemvägen blev tyngre 
än ditvägen eftersom 
motvinden är den härskande
 vinden.
Solen började titta fram
strax innan vi var hemma.

I söndags var det fullt med folk och sol. 
Örebroklassikern gick av stapeln
och den första grenen var Lindholmen tor.

Vi valde att stanna hemma
för att försöka få ordning
på ett rum på övervåningen.
Inte hände det så mycket med 
det för det är så mycket annat
som tar tiden i stället.

Alida letar bostad i Malmö
så det blir en del samtal
och funderingar.



Malva 2år9mån kom förbi innan 
de tog sig en tur på isen.
Hon är nyklippt.
Helt plötsligt säger hon:
" Sankta Lucia är försvunnen
...hon badar"
ifall ni undrar var Lucia är :)

Ha en fin start på veckan.


23 kommentarer:

  1. Just precis vad vi hade tänkt göra i helgen. Långfärdsskridskorna alltå. Men vi har en sjuk hund och tyckte inte vi ville vara hemifrån så lång stund. Har inte åkt på så länge, så jag kanske inte klarar det längre Hi hi..
    Det såg härligt ut där på Hjälmarisen.
    Jasååå.....Tack för upplysningen...Jag undrade just vart Lucia hade tagit vägen! Ha ha ha ha..
    Ha en bra vecka!

    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt det serut1Håller tummarna för att det löser sig med lägenhet för Alida snart!
    Önskar dig en riktigt härlig vecka!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  3. Vackra bilder från isen men själv är jag helst inomhus. Jasså det är så det är med lucia....älskar barns funderingar.

    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  4. Så det var family on ice i helgen; såg ett reportage om det på tv:n och tänkte nog att ni var där ;-)

    SvaraRadera
  5. Så gullig liten Malva och tänk så mycket det rör sig i en liten tjejs tankar :D
    Underbara bilder du visar och det var ju så vackert väder i helgen ...perfekt för utevistelse och njutning.
    Såg på TvärsNytt igår om hur fantastiskt det var på Hjälmaren...härligt!!
    Ha det gott vännen
    Ann-Louisekram ♥

    SvaraRadera
  6. Hihi de är goa de barnen :)
    Härliga vintriga bilder!!!
    Ha en fin start på nya veckan.
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  7. Å vad härliga barn är, fick ett gott skratt nu vet jag ju var Lucia är!! Här åker vi skridskor på "vår" ena sjö, härligt är det! Hoppas dottern hittar sin lägenhet!Ja det finns ju en del utflyktsmål här i Dalsland å så fika hos mig! Kram Iréne

    SvaraRadera
  8. Älskade lilla Malva...sååå jag funderat på det här med lucia...men nu knäckte hon det också!! Visst är det kul med barnbarn, de har lösningar på det mesta...
    Vackert vid Lindholmen!! Länge sen jag var där, och då kom jag landvägen för att ta emot dom som kom sjövägen, när det inte var is...Tror att sonen med sambo också var ute på isen och skrinnade, med nyinköpta långfärdsskridskor...
    Nu får vi hoppas det löser med bostad för Alida, kan höra med släkten här, en "dam" i hennes ålder ska ev flytta ihop med sin kille...kanske är ledig holk där!!
    Ha en bra måndag vännen, och du, jag är spekulant på en Nunneört till våren!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Vilken upplevelse det är att åka skridskor, en frihetskänsla! Och stugan som väntar med fika eller medhavd fika är det godaste som finns. Sista gången (för hundra år sen) jag åkte var jag höggravid och det gick jättebra, sen har vi inte haft isar här (och inte tid heller) och jag saknar det så mycket.
    Lilla Malva, så härlig och söt!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Ha ha....jag undrade just var Lucia tagit vägen! Jag hörde att nån sorts dramatik uppstått på Hjälmaren i helgen. Var det hon som trillade genom isen? ;o)
    Vad härligt väder det var i helgen! Jag ser att ni njutit av det. Det är så skönt att vara ute såna dagar....klä sig varmt och låta vinden bita tag i kinderna.
    Önskar dig en fin vecka! ♥
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  11. Hej!
    Låter som du har haft en bra helg!
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  12. Så mysigt det ser ut, en härlig helg med andra ord.

    SvaraRadera
  13. Vad härligt med en skridskotur på Hjälmaren! Speciellt när det finns en kaffestuga inom räckhåll! Här har vi fin is på åkrarna, men skridskorna har inte kommit fram....
    Söt liten Malva!
    Ha nu en fin vecka!
    Lena

    SvaraRadera
  14. Hej! Fina bilder och låter att ni hade det skönt! Men håller verkligen isen nu när det har varit så många dagar plus grader? Önskar dig en trevlig måndag kväll!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  15. Haha, söta lilla Malva! Var får de allt ifrån när de funderar...?

    Jag tänkte på dig när jag såg om Örebroklassikern och skridksoåkning i NA. Minns att ni brukar åka skridskor där på Hjälmarisen. Själv har jag inte stått på skridskor sedan i tonåren. Vet inte om jag skulle våga...

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  16. Hej din lilla hurtbulle.
    Så duktig du är som sportar så.
    Jag har idrottat i mängder i mina dagar
    men nu har värk och skit tagit över så det blir inget gjort på den fronten.
    Jag önskar så att jag var frisk för då skulle jag också hålla på som du.
    Det verkar så mysigt.
    Härliga vintriga bilder
    Kramizzzzzzz going

    SvaraRadera
  17. Haha...barn är då för härliga..;)
    Lilla sötisen...
    Vilken härlig dag!
    Vi har inte provat långfärdsskridskor än...men det kommer nog så småningom för vi är rätt sugna...det ser så härligt ut!
    Underbara bilder har du tagit!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  18. Go kväll Annika! Ja, all snö som har kommit och kommer fortfarande, räcker det inte redan?! Har en skön kväll!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  19. Jag känner mig så lättad, jag har letat så efter Lucia, det var verkligen skönt att höra! Och jag fick häromdagen höra att Linda (liten tjej) inte längre vill dansa balett för "hunden vill det". Det är bra när saker och ting reds ut!

    Så vackert det var på isen och vilken mysig stuga. Och fin is. Härligt!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  20. Fantastisk dag ute på isen- ser härligt ut... och vilken mysig kaffestuga.
    Haha... lilla söta Malva... tänk vilken lösning det blev... bra att veta var Lucia är :)

    SvaraRadera
  21. Fina bilder från en härlig helg. Gott när man kan ta till vara dagarna på så mysigt sätt. Ni är duktiga på det :-)
    Nu har vi fått lite vitt här men inte så mycket. Solen tittade fram i dag. Det var så vackert.
    Lilla Malva hon är då för go :-)
    Hoppas nu att Alida hittar en lägenhet snart. Jobbig tid sånt här du.
    Ha en bra fortsatt vecka nu.
    Kramar OM gör Tina

    SvaraRadera
  22. Goa unge:) Härliga bilder, det är riktigt fint där! Jag tycker det är lite läskigt med isen, men här åker ungarna skoter på isen så det är väl ingen fara.

    Nu har jag kommit igång med stickandet, efter mycket funderande:)...skrev inte upp ens stödord på den men kikar på bilder så det ska nog bli bra:)

    Ha det fint nu!
    Kramen!

    SvaraRadera
  23. Ler åt lilla sötnosans kommentar. Det är klart att vi undrar var Lucia är! ;) Tänk vad härliga de är de små liven! ♥ Doris är också full av funderingar och "självklarheter".... :)

    Härligt med en dag på isen! Jag blir lite sugen på att ta med mig familjen ut jag med när jag ser dina fina bilder!

    Skön kväll och fredag och helg önskar jag dig!
    Kram♥

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~