söndag 27 januari 2013

Marknad i stan


I vår stad har vi en årlig 
återkommande marknad i januari, 
Hindersmässan, som har sitt 
ursprung från 1330-talet.

Bild från Wikipedia
Stortorget 1912

Oftast är det kallt den här veckan.
På ett ställe hittade jag finfina 
vita fårskinn som nu finns här hemma.
Min tanke är att de ska finnas i
det rum som nu genomgår en lättare
renovering. Bilder kommer så 
småningom...då det är klart :).

Passade på att fota skinnen
tillsammans med lite vårblommor.


Glasskålen passade bra till 
tre krukor med vita krokusar.


***********
Så dyker vi snart in i sista januariveckan.
Veckorna är fyllda med jobb och träning.


20 kommentarer:

  1. Så fint med krokusarna i glasskålen.
    Ha en fin kväll.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Fårskinn, så härligt! Jag håller just nu på att leta fårskinn, behöver två stycken till - eller gärna fler.
    Ha en fin ny vecka!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Vilka fina fårskinn du hittade på Hindersmässan! Märkligt att det nästan alltid är kallt när det är Hindersmässan, oavsett om det är kallt före eller efter... Tyvärr har jag inte besökt marknaden på flera år. Svårt att hinna dit när man jobbar på annan ort. Annars skulle jag behöva nya ullstrumpor...

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  4. Ja tänk vad kyligt det brukar vara när det är Hindersmässa... Emellertid är det länge sedan jag besökte den.

    Vad fint du gjort med krokusen och glasskålen! Gillas mycket!

    En skön och trivsam söndagkväll önskar jag dig!
    Ta hand om dig!
    Kram♥

    SvaraRadera
  5. Mysigt och vackert!
    Ha en fin vecka!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Måste varit kallt att vara knalle i dessa tider. Fårskinn kan behövas!

    SvaraRadera
  7. Tänk, inte heller i år kom vi iväg till Hindersmässan! Nu var det kylan som satte P...
    Gulligt med krokus i glasskålen:)

    Ha en bra ny jobbarvecka!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  8. Tänk så dekorativt det är med blommor i glasskål!! Jättefin idé :)

    Hoppas du får en finfin vecka
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Å så fint med hela 2 skinn...
    Det är så fint och man vill helst ha dem överallt..;)
    Himmel vad du syr o grejjar..jag blir såååå sugen.. Vad fint det blir..lappteknik är ju så kul så det är svårt att sluta om man väl börjar.
    Å jag blev tårögd när jag läste om födelsedagen du var med o firade...där du varit barnflicka.. Vilken överraskning för dem..;)
    kram Katarina

    SvaraRadera
  10. Så mysigt med traditioner! Fina skinn och blomplantering lika så! Kram Iréne

    SvaraRadera
  11. Härligt med fårskinn! Så vackert med vårblommor i glasskålen!
    Ha en bra fortsättning på veckan!
    kram! Märta

    SvaraRadera
  12. Jag älskar fårskinnsfällar, de är fina och så ger de en riktig myskänsla i hemmet.
    Visst går dagarna fort....det gör inget...än. ;o)
    Tack för din rara kommentar! <3
    Kram på dig du!
    Kicki

    SvaraRadera
  13. Hej!Ja gillar verkligen den här marknaden men MÅSTE det alltid vara så KALLT!
    Önskar dig en skön vecka!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  14. Hej hej Annika!
    Den marknaden hade jag gärna åkt på.
    Så fin bild med fårskinnen och krokusar. Min dotter fick en tjock vit fårfäll av mormor i julklapp. Hon hade kommit ihåg att hon såg en fin fäll förra året på Lev Vackerts julmarknad när en kille sålde och nu stod han i år igen. Men han har handelträdgård m.m. i Ölme.
    Kram kram Susanne

    SvaraRadera
  15. Så vårlikt i glasskålen med krokus.
    Tänk vad härligt. Jag har varit min stad i dag,
    bankärenden och bouppteckning. Så snopen jag
    blev,det fanns ingen snö kvar på gatorna, här
    är ju allt kvar.Men vi går ju mot rätt håll.
    kram/Hajan

    SvaraRadera
  16. Ditt förra inlägg för tankarna till Amishfolket - om du är bekant med dem? :)
    Kramen

    SvaraRadera
  17. Så vackert med krokusarna där i glasskålen!
    Hade faktiskt ingen aning om Hindersmässan, men nu har jag läst lite om den. Spännande marknad med lång tradition... skulle vara kul att åka och besöka den någon gång.
    Kram

    SvaraRadera
  18. Hindersmässan, ja.... Den missade jag helt i år...
    Fint med vårblommorna!
    Vad roligt med återträffen med familjen du varit barnflicka i!
    Jaså, du tänkte bli förskollärare från början! Och jag som önskar att jag läst den utbildningen istället! Tänk, hur det kan bli!
    Ha det bra!
    Kram Sari

    SvaraRadera
  19. Ni har så mycket mysigt som händer runt er. Ni tar till vara allt också och det är kul tycker jag. Jaså ni är också i renoveringstagen :-) Här börjar vi bli klara snart :-)
    Ha det så gott önskar Tina och kramar OM

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~