onsdag 23 januari 2013

Hemgjort och överraskning


I helgen var det dags för stormöte
i den lokala quiltföreningen.
Denna vackra quilt hade en av 
deltagarna sytt sen sist.
Snygg!


Dagens tema var Mormorsrutor fast i
lappteknik. Man skär till, syr ihop,
skär och syr ihop...


En pedagogisk genomgång fick vi 
och en tydlig arbetsgång fanns att 
titta på då man glömde momenten.
Den vita remsan syddes 
ihop med den mörkgröna...
Det syns på tavlan hur vi gjorde.

 
Jag valde rosa nyanser.






Här är dagens rutor samlade.
Jo, det är alla deltagarnas rutor
 och inte mina :)
Min är ju den rosa.
Tror att den ska bli i en kudde.


Söndag förmiddag bjöd på mycket
 vackert vinterväder så jag fick
anledning att prova min nya
mössa under en skidtur.


Vi åkte alldeles i närheten där vi bor.
Vårt hus ligger nära centrum men 
även nära en golfbana där man
spårar vintertid.


För 43 år sen var jag barnflicka
 i en trebarnsfamilj här i stan.
Jag behövde ha spädbarnspraktik
för att söka till förskollärarutbildningen.

(Jag sökte aldrig till den utbildningen
utan till lärarutbildningen istället)

I början på -70 talet så flyttade familjen 
till en annan stad. Under åren har mamman
 och jag haft sporadisk brevkontakt.
I söndags fyllde pappan jämna år och en fd
jobbarkompis till mig, som är kusin med pappan,
undrade om jag ville följa med på uppvaktning.
Jag har inte träffat dem på 40 år men  
klart att jag följde med.

Det tog en stund för pappan och mamma
innan de såg att det var jag. 
Vilken överraskning!
Det kändes fantastiskt bra
 att möta dem igen. 
Barnen som jag passade var
nu mellan 43-49 år. 

Jag är så glad att jag följde med
och fick träffa dem, nästan alla, igen.

Att de blev lika glada som jag 
över mötet märktes tydligt.


24 kommentarer:

  1. Väldigt vackra arbeten i lappteknik! Så kul att kunna gör så fint. Själv har jag aldrig prövat det....men skulle nog göra det.

    Vilket möte du fick, och nu efter så många år! Förstår att det var både spännande och minnesvärt för er alla, jag vet lite hur det känns för i höstas träffade jag, under en dag, en barndomsvän som jag inte sett på 40 år...vi fikade pratade promenerade pratade....Ja sånt är stort :)
    Må så gott min vän
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  2. Så roligt att få knyta ihop gamla bekantskaper! Ju äldre man blir desto viktigare är att minnas sina ungdomsår.
    Fantastiskt att ha så nära till skidspåret:) Snygg mössa!

    Ha ännu en solig dag!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Just så borde man göra, överraska när tillfälle ges för sådant lever mottagaren länge på. Är säker på att detta var en härlig överraskning för familjen och som jag förstår lika trevligt för dig själv.

    SvaraRadera
  4. Wow... vilka otroligt fina mormorsrutor!!!
    Kram♥

    SvaraRadera
  5. Vilka vackra alster i lappteknik! Å vad kul att få överraska någon så måste vart en härlig känsla att få ses efter så många år! Ha en fin dag! Kram Iréne

    SvaraRadera
  6. Mormorsrutor i lappteknik ser så vackert ut, det ska jag nog försöka mig på nån gång, nu ser man ju på din bild hur man ska göra (men jag klarar nog inte det ändå). Din rosa är fin i färgerna.
    Så spännande att hälsa på familjen efter så många år, kan tro det var pirrigt!
    Ha det fint!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Vilka quiltar! Det är något jag beundrar när man kan göra det, jag kan inte förstå att det inte förskjuts ett litet nanofel hela tiden så att sista rutan hamnar på hälften! Snygga också.

    Kul att gå med på sånt kalas, det ger lite krydda i tillvaron och det är trevligt att knyta an.

    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Men det var väl då en flitig människa som gjort det stora överkastet/täcket på första bilden!! Är det årtal sen ni träffades sist eller hur många timmar på dygnet hade hon...?? Fint arbete du knåpade ihop, kommer att bli en ursnygg kudde!! Tänk att jag legat av mej så när det gäller symaskinen...Blir inte ens sugen, nej inte ett dugg faktiskt. Undrar om jag fick för mycket när jag höll på som bäst...??
    Men så roligt att träffa "barnen" och familjen du jobbade hos!! Ibland är världen liten...
    Ha det gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Så fina rutor ni gjorde allihop. Kan tro det blev ett kärt möte med familjen. Så himla roligt att se barnen som vuxna nu. Ha det gott i det vackra vintervädret. Fin mössa förresten. Kram

    SvaraRadera
  10. Jag har en vän som syr sånt här och jag har själv saker hon sytt. Jättefina :-) Dom har också nån förening som heter Västlapparna tror jag det är. Tänk så mycket fint man kan göra om man är händig.
    Här håller vi oss syselsatta med vår renovering i köket. Blir så bra :-)
    Kallt har vi nu men mycket soliga och vackra dagar. Tyvärr hinner jag inte vara ute så ,mycket.
    Ha nu en go kommande helg hos er. Hoppas solen skiner på er.
    Kramar OM gör Tina

    SvaraRadera
  11. Oj, vilket stort "lapptäcke"! Verkligen snyggt!
    Blir en snygg kudde av de rosa rutorna!
    Vad bra med skidspår så nära och inte så många uppförsbackar...:)
    Imorgon tänkte jag mig in till Hindersmässan.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  12. Vackert det där med rutorna ,kul att träffa människor från så längesedan ,kram Nette

    SvaraRadera
  13. De rosa rutorna blev finast! :o)
    Vilken snygg mössa du köpt! Den passar dig.
    Härligt med skidspår runt knuten.
    Ps. ja, det är jag som målat bilden på lyktan.
    Kram vännen!
    Kicki

    SvaraRadera
  14. Låter som en trevlig förening med väldigt vackra resultat!

    Och så härligt med natur och fina skidspår inne i stan!

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  15. Qvilt är såå snyggt och såå svårt att göra. Hur sjutton kan man få till en så stor...jag fattar inte alls. Solen skiner här men det är såå kallt om näsen. Din mössa behövs säkert ett tag ännu.

    SvaraRadera
  16. Jag som just börjat fundera på om jag ska sy ett lapptäcke, nu blev jag ännu mer inspirerad!

    Kram
    M

    SvaraRadera
  17. Den mössan klädde dig säkerligen galant!
    Men vilket handarbete med de rutorna! Jättefint!
    Å vilken härlig överraskningsberättelse!!!
    Ha det så gott vännen.
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  18. Vilket härligt möte efter så många år, härliga " rutor" . Kram

    SvaraRadera
  19. så fin lappteknik.
    Ha en fin kväll!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  20. Jag tycker de är jättefina dessa lapptäcken,
    vilket jobb,
    Tänk att det kommit tillbaka igen, det är minst
    20 år sen det var så poppulärt,
    det var många som sydde då.

    Lycka till

    SvaraRadera
  21. Så fina lapparbeten ni gör. Det verkar roligt.
    Låter som att det blev en kär återträff. Ja, tiden går fort... gäller att ta vara på tillfällen som bjuds.
    Kram och trevlig helg
    Lotta

    SvaraRadera
  22. Va mycket fint ni har gjort!
    Kan tänka mig att det va roligt att få träffa de igen! Har det bra!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  23. Det krävs tålamod för sådan lappteknik! Jag har bara provat en gång för länge sedan och det var lite för mycket för mitt kassa tålamod :-) Men snyggt är det!

    SvaraRadera
  24. hejsan svejsan.
    jag har en väninna som är expert på detta.Hon sydde ett jättesött babylapptäcke för mig som jag gav vår äldsta tjej när hon fick nr.2.
    Hon syr alla synliga sömmar för hand den galningen.
    Gör något fint av din ruta.Den är jättesöt.
    Vilken snygg mössa.Var har du köpt den.En sån skulle jag vilja ha.
    Kramizzzz på dig going.
    Förresten så kul att träffa familjen du jobbade för.
    Ett minne för livet.
    Mysig kväll på dig sköna böna

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~