söndag 4 november 2012

Tillsammans


I går var en härlig lördag som 
jag tillbringade i min hemstad
 tillsammans med Rigmor, Anki och Karina.


Karina var med en stund eftersom hon 
hade utställning i Wadköping. Duktig målerska 
den tjejen... många vackra damer har 
hon åstadkommit med sina penslar. 


Hon ställde ut tillsammans med en 
textilkonstnär och en keramiker.


Några av hennes tavlor blev sålda under veckan.


Vi fortsatte ut mot ån.
Klart att man vill visa lite av det vackra
 som finns för Anki som inte är så ofta i Örebro.


Mörk och stilla flöt Svartån idag.



Slottet finns utmed ån...


precis som Kanslibron.


Inne på borggården kan man 
fota eller ta ton :)
Det är en härlig akustik här!


På den här sidan om slottet är 
det mer fart i vattnet.
Här nere efter strandkanten matade vi 
alltid fåglarna,då vi var hos farmor,
då på den tiden som man var ett barn.

Strömparterren eller Strömpis är idag
ett populärt uteställe.


Längre ner har ån stillat sig igen.
I vänsterkanten syns Stora Holmen 
och ...


i den högra sidan är Wadköping...igen.


Nu har vi varit runt lite i staden
och fått många intressanta bilder.
Eftermiddagen börjar övergå i kväll.
Dags att tacka för en trivsam 
dag tillsammans och  
med många glada skratt.

PS. Växten i förra inlägget heter Corokia.
Jag trodde först också att det var en Sophora
men minns att jag köpte två annorlundaväxter
 samma dag och att de hade olika namn. DS 

28 kommentarer:

  1. Kul att få umgås en dag och visa vår vackra stad, för den har en hel del vackert att se :).
    Ha nu en fortsatt bra helg, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Vilka fina bilder, håller med Örebro är både en fin och en trevlig stad.
    Kram och trevlig söndag
    Lotta

    SvaraRadera
  3. så fina bilder från Örebro.
    Jag har bara varit där en gång i hela mitt liv.
    Ha en fin söndag.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  4. Hejsan Annika !
    Så trevligt att få träffa bloggvänner.Har ju en del som bor i närheten. Ja vem vet någon kanske dyker upp så jag får visa upp Södertälje.
    Örebro har jag farit igenom då på den tiden man for genom städerna,det var mycket trevligare än nu då man bara drar järnet via motorvägar i 110 knyck kanske mer.

    Jo jag vet att Karina målar nakna damer,tänk det gjorde jag också i min ungdom.
    I Påskallavik, Källströms nakna dame.Den har nog många ritat/målat av.
    Tyvärr brann alla mina fina teckningar/akvareller upp då en rökare somnat på vinden på Stadshotellet i Vetlanda som mina föräldrar innehade.1945-1975.


    Önskar Dig en skön Söndag
    Kram Mi

    SvaraRadera
  5. Men Annika...man kan tro att jag aldrig lade ned min kamera...***asgarv***, nu får jag skärpa till mej!! Å TACK för en helt underbar dag, med en mycket professionell guidning!! Så mycket historiskt kunnande du har, å jag...jag bara knäpper och knäpper...
    Fina bilder blev det, är liiite avundsjuk på din kamera...
    Ha nu en riktigt skön söndag, så ses vi snart igen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Fina bilder från en vacker stad! Ibland blir man lätt "hemmablind"...;)
    Ha en riktigt mysig söndag nu!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  7. Trevlig dag ni hade,kram Nette

    SvaraRadera
  8. Härligt...och visst är "min" gamla födelsestad Örebro en pärla....hi...hi...
    Som någon sa man blir lätt hemmablind, men vi försöker vara duktiga och åka de två milen in till stan för att turista, gå på museum, galleri, Svampen, och vandra runt i parkerna, varje sommar!
    Så roligt att det blev så lyckat för er :)
    Önskar dig en försatt finfin helg.
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  9. underbara bilder, tack för den trevliga
    stadspromenaden. Tänk när Markurells gick på
    TV det glömmr man aldrig.
    Önskar Dig fortsatt trevlig helg.

    SvaraRadera
  10. Så fina bilder från vår vackra stad! Det är ett härligt promenadstråk i centrum längs Svartån! Kul att träffa bloggvännerna IRL också. Verkar som att ni har funnit varandra. :-)

    Vackra bilder i de tidigare inläggen också!

    Novemberhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  11. Många fina bilder Annika!
    Det är så fint i Örebro, jag vill ta mig dit en helg snart med lite julstämning och smått och gott:-)
    Kram på dig!
    Susanne

    SvaraRadera
  12. Vad mycket fina foton Du tagit vi har en fin stad,jag tittar på slottet var dag från fönstret på mitt jobb.

    Birgitta

    SvaraRadera
  13. Tusen tack för en väldigt trevlig dag... jag är så glad att vi kunde ses :)
    Så duktig du är och så mycket du kan om Örebro - imponerande!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Hej vännen !!!
    Först måste jag bara säja att bokljustaken i förra bloggen är ju jättehäftig ju :-) Du hittar så sköna saker du :-)
    Det är så härligt att se och läsa dina bloggar. Man blir berest i landet på både det ena och det andra sättet. Underbart !!!Nu vet jag lite mer om Örebro :-) Å vad jag gillar när OLIKA hantverkare har utställning ihop.
    I dag har jag fått ihop en hel del löv här kan jag säja. Nu är det bara gräsmattan kvar. Blir det inte gjort så får det vara. Men på stenläggningen måste det bara bort. Farligt om inte annat om löven fryser fast. Kan bli attans så glatt.
    Nu ska det bli en slapp eftermiddag-kväll.
    Kramar OM gör Tina

    SvaraRadera
  15. Oj då Örebro såg ju riktigt mysigt ut , får nog bli en Sverigeturne till sommaren. Har bara varit där en gång med jobbet och då var vi i det blågula lilla varuhuset hela dagen och en gång på en parkering för att köpa bil :-)
    Ha en fin start på v .
    Kram Bittan.

    SvaraRadera
  16. Vackra bilder och roligt att se lite från Örebro, jag har aldrig varit där!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  17. Ser ut som en trevlig utställning med bara kvinnor. Fina bilder från Örebro.

    SvaraRadera
  18. Härliga bilder från en stad som jag har bara goda minnen från då jag bodde där i mitt förra liv...

    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  19. Vilken härlig bildkavalkad! :) Örebro kan vara riktigt vackert minsann!

    fin start på veckan önskar jag dig!
    Kram♥

    SvaraRadera
  20. Vandrade en sen eftermiddag i somras i wadköping, så fint!
    Din bokljusstake i förra inlägget är så fin! Verkligen synd att ha den undanstoppad.
    Ha nu en bra vecka!
    Kram! Märta

    SvaraRadera
  21. Ni måste ha haft det riktigt mysigt för så glada och spralliga som ni är Jag var inne hos Anki och kollade innan.Här går bloggarna i bokstavsordning.Något för en fröken hahaha!!!
    Mysiga bilder Kul att se Karina med sina mulliga damer.Hon är för skön.
    Ha det toppen
    Nu har du börjat jobba igen ja.
    Kramizzzzzzz

    SvaraRadera
  22. Hej hej!

    men ååå vilken härlig dag!
    Ja vår stad är allt väldigt vacker..;)
    Vilken duktig konstnär hon är!

    ha en fin dag!
    kram Katarina

    SvaraRadera
  23. Så kul med utställning av vackra alster!
    Och en såå fin och talande vy från staden, alltid kul att följa med på :)
    Ha en fin fortsättning på veckan rara du,
    Sussi

    SvaraRadera
  24. Tänk jag har aldrig varit i din stad..men det där slottet lockar mig nåt alldeles ska du veta...jag tycker om färgtonen..mmmm så trevligt med fina kvinns..det är ju det bästa som finns.

    SvaraRadera
  25. Åh, så vackra bilder du tagit av vår stad!
    Man har blivit lite hemmablind, tror jag!
    Kanske dags att återupptäcka allt det fina som vi har runt knuten!
    Ha det bra!
    Kram Sari

    SvaraRadera
  26. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  27. Hej igen! Du har fått en utmärkelse av mig, så titta gärna in... :-)

    Novemberhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  28. tack för de fina bilderna och rundvandringen.
    det blir en hel del handarbetat, sällan händerna hålls stilla ;)

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~