måndag 12 november 2012

Innehållet varierade


...under helgen.
Växterna ska skötas om. 
Hur gör ni med Hortensian? 
Läste att den ska beskäras nu i slutet av året.


Vindruvor är det åtgång på här hemma just nu.
Inte är det gott med kärnorna men de lär 
vara väldigt nyttiga så jag tuggar på.

Ser ni humlan?

Snart dags att pynta med lite fin mossa.
Förra helgen hämtade jag mossa och lite 
annat från skogen.


Lördagen avslutades med en 
glad och trivsam fest.
En jobbarkompis har fyllt 
jämna år så då hyllade vi henne.
En härlig helg som avslutades 
med lite garderobsomflyttning.
Tänkte att jag inte behöver 
sommarkläderna på ett tag så 
de får vila eller växa till sig
i skåpet.

Åååå så ska jag tacka Tiger och Elisabeth
för utmärkelsen
Tack!
Klart att man blir glad över 
att någon gillar det man gör.
Gå in på Tigers tassemarker och läs
om hur det är att vara katt.
Jag är inget bra på att 
sända vidare men 
tänker på er som läser
här...varsågoda




18 kommentarer:

  1. Bra att dom växer till sig i skåpet för det mesta brukar dom ju krympa .kram Nette

    SvaraRadera
  2. Härligt med en helg med varierande innehåll!!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  3. Hortensia, ja! Har ingen erfarenhet av den, men fick en i somras. Klippte ner den och nu står den i orangeriet, så vi får se hur det går....;)
    Mossa o lite annat tänkte jag plocka imorgon. Det ska visst bli sol även då!!!
    Ha det bra!!!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Så vindruvskärnor är nyttiga? Jag har alltid fått för mig att de är något kroppen inte kan bryta ner...säkert en gammal skröna :).
    Vi var oxå på fest i lördags med arbetskamrater. Kul och lite skumpa är aldrig fel.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  5. trevlig vecka önskar jag dig.
    ~M~

    SvaraRadera
  6. Hejsan!
    Hoppas ni hade det trevligt på festen!
    Jag kunde tyvärr inte komma...
    Min och brorsans familj överraskade vår mamma med en Ålandsresa, eftersom hon nyligen fyllt jämnt. Inte förrän på parkeringen vid hamnen förstod hon att även vi skulle med på båten.
    Lyckad överraskning!
    Att tugga på vindruvskärnor låter inte gott.... Men det kanske är nyttigt...!
    Ha det bra!
    Kram Sari

    SvaraRadera
  7. Grattis till awarden!
    Varför är det nyttigt att tugga på vindruvskärnor?
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. http://www.hikma.se/?p=p_401
      här kan du läsa om vindruvor och kärnor.

      Kram annika

      Radera
  8. Fest är kul du :-)))) Förgyller helgen.
    Vi hade också en mysig lördagskväll om än lite lugnare än du :-)
    Du jag hae en Hortensia som är fyra år. Stor och kraftig i kruka men jag har inte fått den att blomma om dom sista två åren. Tror jag vet varför nu. Jag googlade på den och där står det att den blommar på fjolårs skotten Jag har dom senaste åren klippt den på våren men i år har jag klippt den redan nu. Nu hoppas jag på blommor till sommaren :-)
    Ha det så gott.
    Kramar OM

    SvaraRadera
  9. Jag brukar alltid spotta ut vindruvskärnor som jag tycker är beska och otäcka. Trodde inte att de var nyttiga.

    Grattis igen till awarden! ;-) Alltid kul att titta in här!

    Vill du fortfarande flytta ut på landet, så är det ett hus till salu i Kilsbergskanten:
    http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?type=search&pageRefId=37&ObjektID=928729

    Novemberhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  10. En riktigt bra hösthelg skulle jag säga :) Lilla humlan på mossan... måste vara lite kallt för den nu...
    Vilken fin bild på fruktskålen - ser så goda ut de där vindruvorna.
    Ingen aning hur man sköter hortensior... du kanske kan hitta något på nätet.
    Ha en bra vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Grattis till din Award, den var du värd:)
    Hortensia skulle jag gärna vilja ha en i trädgården, vet dock inte alls hur den ska skötas.
    Visst är det gott med vindruvor, när jag var barn sa man att kärnorna skulle spottas ut för de gick annars till blindtarmen.....
    Ha det gott vännen
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  12. Blå vindruvor är ju makalöst gott! Och som du skrev, både kärnor och skal innehåller ju massor av nyttigheter, antioxidanter och C-vitamin! :)

    Yes, vi var i Jönköping och Huskvarna, mysiga städer även på hösten!

    Tänk vad tiden springer iväg... hur har du det i december? Jag träffas gärna och fikar om om/när tillfälle ges! "FB´r" dig! :)

    Ha det himla gott!
    Stor kram♥

    ... ja och grattis till din Award!!!

    SvaraRadera
  13. Läser alltid din blogg lika trevligt jämt o fina bilder !

    Birgitta

    SvaraRadera
  14. Vilken fin helg du haft! Med inslag av både det ena och andra... ;)
    Jag ska nog hem och hänga undan sommarkläderna jag med.
    Tror inte säsongen tillåter dom mera...
    Kram Sussi

    SvaraRadera
  15. Härlig helg på alla vis...fina bilder..och vacker mossa..nu blev jag sugen att plocka sådan..må ta mig en tur i skogen..Kram Kram min vän vän..grattis till den fina awarden

    SvaraRadera
  16. Tjenare tjejen.
    Ja nu är det snart dags att börja pynta lite Ohhh jag älskar det.
    Sååå mysigt och så kul.Jag har inte plockat mossa ännu så det får väl bli en tur till helgen när vi är barnvakter.Jättebra för då kan de plocka.Barnarbete hahaha!

    Kolla här

    Hortensior blommar på fjolårsveden. Om man klipper ner den för kraftigt kommer blomningen att utebli. Klipp istället till en levande knopp så högt som möjligt från marken. På senare år har man tagit fram sorter som blommar både på ny och gammal ved: Hortensia Endless Summer® The Original och The Bride har den unika egenskapen att de blommar både på årsskotten och på gammal ved.
    Kramizzz going.

    SvaraRadera
  17. Vilken härlig helg...och så fina bilder. Har även tittat och njutit av din bilder från Örebro. Vilken vacker stad! Konstigt nog så har jag aldrig varit där...kanske dags nu ;)
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~