tisdag 30 oktober 2012

Frostnupet


Den sista blommande Schneewitchen, Iceberg
står ute i rabatten. Tycker att den blivit 
lite beige i färgen efter kyliga nätter.


Frökapseln från Höstanemonen.


Lite frostig Kärleksört.


Nästan som om den här Kärleksörten 
fått en blekning av frisören
Slingor i knoppen... 


I köksfönstret står en ...???
Den växte väldigt mycket ute på sommarvistelsen.
Nu får vi se hur den klarar sig till nästa sommar.
Kommer du på namnet på växten?

Tur att växterna befinner sig inomhus
nu i detta iskalla regn. Strax norr om
 staden föll snön ymnigt på förmiddagen.

15 kommentarer:

  1. Igår var det vitt och vackert. Idag är det bara plask här hos mej! Inget konstigt alls, vintern behöver inte komma än anser jag. Har jordgubbsplantor som väntar på att komma ner i jorden... vi får väl se hur det går med den saken?
    Din växt är nog en Sophora tror jag. Den växer inomhus lika bra som utomhus så vänta du bara. Den behöver bara vila sej lite först!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. God morgon vännen!! Så vackert det lät...frostnupet...Idag då...är det kanske lite regnnupet...?? Fina bilder, och jag har nu förstått att jag måste tänka om lite med det här med trädgård...att se till att det finns lite höstblommande också, inte bara höstanemon, som jag i och för sej älskar, men ändå...det blir lite fattigt.
    Å svar på växten fick du ovan, annars hade jag tänkt slänga till med något...eller nej, hade inte den blekaste, men jag tittade allt på den i somras. Trodde först att det var en myrten som kanske inte mådde så bra...
    Ha det så gott vännen, och vi ses på lördag!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Så vackert dina blommor fortfarande står i trädgården... Här är det vitt igen, snö och slask om vartannat... Ha en fin vecka
    Kram
    Pia

    SvaraRadera
  4. Det är riktigt vackert det frostnupna, som blommor med sockerkristyr.
    Sen kom regnet här hos oss och allt blev vått igen.
    Har hört om det fina sötäcket som kom i Kilsbergen och norr om stan. Halvt om halvt snökaos.
    Ha det gott
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  5. Vackert när naturen är frostig och solen skiner, men... idag är det inget vidare väder att bli glad av - grått, regnigt, trist...
    Tur man har något att se fram emot - som Wadköping på lördag - kul om du kommer också - hoppas vi ses då :)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Härliga frostbitna blommor. Spökträdet som jag kallar det är en riktigt kul blomma och jag som absolut inte har gröna fingrar har lyckats hålla mitt vid liv länge nu :).
    Ja nu är inte vädret alls så trevligt som det var i helgen, men jag hoppas allt på snö nu.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  7. Vackert med frostnupna blommor!
    Fast idag är det blött, men en och annan solglimt!
    Ska planera lite för min "hantverksdel", inför jul och annat, nu när affärs-/cafédelen snart står färdig!
    Ha det så bra!

    SvaraRadera
  8. Vackert med frosten i blommorna tycker jag.
    Vad det är för slags blomma har jag ingen aning om men jag hoppas den tycker om att stå på fönsterbrädan i vinter :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Kan det vara en sophora som ser lite vissen ut?
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Frökapseln den kunde ha lurat mig för jag tyckte först det var en frusen jordgubbe. Vackert med lite frost på kärleksörten.
    Din växt har jag ingen aning om men tänker mig att den kan ha väl varmt på fönsterbrädan. Jag förvarar nämligen mina fuxior i en mörk källare och det går bra då det är svalt.
    Lycka till och ha det gott.

    SvaraRadera
  11. Underbara och vackra bilder du bjuder på!
    Apropå blomman, så tror även jag att det är en Sophora prostrata. Har haft ett par stycken, men de brukar vara hopplöst svåra att hålla liv i (eller så är det jag som är hopplös gällande skötsel, så kan det också vara)!

    Fin dag till dig!
    Kram♥

    SvaraRadera
  12. Hallå där...Vilka ljuvliga frostiga bilder.
    Vi har nästan likadan lampor i köket.
    Ja den blomman har ju flera knäckt namnet på så jag behöver inte skriva det.
    Hoppas du lyckas.Det vore ju kul.
    På lördag skall vi till Vårgårda på fotomässa.
    Kul för då träffar jag några bloggare.
    Ha det toppen.
    Kramizzzzzzz

    SvaraRadera
  13. Den är så snygg den där lustiga blomman med sina skira vingliga rankor...snygga bilder av de små fina vita som finns kvar i trädgården..snön kom av sig, nu är det litt regn igen..men inte så kallt..Kram till dig min vän//Karina

    SvaraRadera
  14. Milda hösten gör att det är många blommor som blommar om och står där frostnupna. Eller stod får jag väl säja för här bara det regnar och regnar nu. Jättefina bilder du tagit. Kärleksörten är ju fantastiskt fin :-)
    Kramar OM och önskar dej en fortsatt go vecka gör Tina

    SvaraRadera
  15. Ja det är inte klokt i går vsar det vitt på taken, i dag är det 10+ rena våren.
    man kan undra var vi är på väg.
    Som vanligt fina bilder.
    kram och tack-

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~