torsdag 6 september 2012

Vad är matematik?


I måndags hade vi en 
riktig sommardag så
då passade vi på att
ha matematiklektion
ute i parken.


Det är ett bra tillfälle
att se sig omkring 
och tillsammans fundera
över vad man ser som
är matematik.


Det är inte så självklart 
då man är åtta år. Förresten
 kan det vara lite knepigt
för oss alla.


Några tänkte så här...


...och andra såg detta.
Rummet är det avgränsade 
området som vi var på.

En intressant lektion tyckte
vi alla som var med.

18 kommentarer:

  1. Så morsomt å kunne ha en litt annerledes matematikktime:-) Tror elevene kan lære mye av det også. Ha en fin dag! Hilsen fra Marianne

    SvaraRadera
  2. Precis så skulle jag vilja lära mej matte om jag var åtta! Att inte bara via räknebokens tal bli lärd utan se verkligheten med matteögonen öppna!
    Har precis läst ut Henrik Valentins Ödelagd för andra gången och tycker den är sååå bra. Där är Helena en lärare med ny syn på undervisning som ger fantastiska resultat grundade på elevernas intressen. Läs den om du inte har gjort det. Det finns likheter med din mattelektion:)


    Ha en fin solig torsdag!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. jaa,vet du vad är det knepigt för en 8a åring,
    vad tror Du att jag tycker 82 år snart.
    en stor bamsekram,det förstår jag i allafall

    SvaraRadera
  4. Härligt!!! Skönt för alla att få vara ute och tänka till!!!!!
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Vilken underbar lektion!
    Men inte annat att RÄKNA med med Dig som lärare. 😉

    Kram
    Caroline

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig lektion ni hade å tänk vad mycket som är matte utomhus! Kram Iréne

    SvaraRadera
  7. Kan nog vara väldigt nyttigt att ha sådana lektioner. Att få praktisera sina kunskaper... :)

    Det låter som om ni har haft en trivsam dag!

    Kram♥

    SvaraRadera
  8. Härligt!
    Är det nåt jag minns ännu ifrån skolan så är det just när vi fick läsa osv, utomhus :)
    En speciell känsla.
    Ha det fint
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  9. Ha en fin eftermiddag och kväll!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  10. Du är så kreativ i ditt lärande...lyckliga de ungar som har dej som "fröken"!! Hoppas prinsen får en av samma sort...Själv har jag lite svårt för matte även i det vuxna livet, tex så tror jag alltid att dygnet ska innehåll mer än tjugofyra timmar...
    Ha det gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig mattelektion! Matematik utanför klassrummet är något som både lärare och elever minns! ♥

    SvaraRadera
  12. Jag håller med Rigmor....lyckliga de barn som har dig till fröken.
    Jag blir helt ärligt lika varm i hjärtat varje gång jag tänker på stunden jag fick i din härliga klass. Så minnesrikt!
    Jag har mailat....kolla boxen! ;o)
    Trevlig helg...och massa sol!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  13. Vad mysigt med en stund i parken! Minnesvärd lektion!
    Hoppas du får en skön helg! Det ser ju lovande ut vädermässigt iallafall i vårt område.
    Jag ska försöka få ner några växter i trädgården under helgen. De har stått lite väl länge i sina krukor nu...
    Ha det bra!
    Kram Sari

    SvaraRadera
  14. Så bra, vi har ju mattematik runt oss hela tiden varför då sitta med många gånger tråkiga böcker. Samtidigt så lär man sig som lärare hur barn tänker.

    SvaraRadera
  15. Så rätt ni tänker som lägger lektioner ute nu när vi har så fina dagar. Hoppas ni får fler såna innan höstrusket kommer. Tänk om många lärare tänkte som ni.
    Önskar dej och de dina en underbart go helg. Mys på nu och lek mycket :-))
    Kramar OM gör Tina

    SvaraRadera
  16. Det måste vara den allra bästa matten man kan ha, i den vackra parken. Hörde av mamma att Ni hälsat häromdagen..Hon tycker du är så söt och trevlig, och kallar dig flickan med det ljusa håret...Kram Och god helg..Jo vi må ses med paradiserskan snart""

    SvaraRadera
  17. Tänk om man hade haft så fin undervisning när man gick i skolan, det hade stimulerat det.....beundrar dig som kommer på det! Och barnen måste älska det. Dom skriver ju så fint!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  18. Vilken lycka för de barn som har dig i matematik. Tänk om jag hade haft dig i matematik då jag gick i högstadiet (det var där jag började tappa intresse för matematik och hade behövt en lärare som kunde utmana).

    Jag tror att dina skolbarn kommer att minnas dessa lektioner i hela sitt liv.

    Sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~