lördag 4 augusti 2012

Blåbär och Nora


Häromdagen cyklade vi till
svärföräldrarnas fritidshus.
På tomten finns massor av blåbär
som vi passade på att plocka.


Som barn är jag nästintill
uppväxt i blåbärsskogen :).
Minns att mamma nästan alltid
i juli och augusti plockade bär
vid vår stuga i Klockhammar.
Minns också hyllorna i matkällaren
hemma i Stjärnhusen fyllda med
 konserverade blåbär, hallon, klarbär,
 saft, syltade kantareller mm.


Det sitter tydligen i 
för jag plockar gärna 
bär och svamp.




     Nuförtiden konserveras det inte
      så in i frysen med de goda bären.




Efter att vi plockat upptäckte 
 jag en liten rackare som 
fastnat mellan FINGARNA!!!
En fästing!

Hus på Alntorps Ö


En annan dag var vi i Nora.


Vi åkte med Plaskusbåten
ut till Alntorps Ö.
Som barn var vi här ofta då 
vi hade en bekant som arrenderade 
jordbruksfastigheten här. 


Det måste varit i detta hus
som Henrik bodde.


Lilla staden Nora syns över sjön.
Det var filminspelning vid Stadsahotellet
 den här dagen. Maria Langs deckare 
blir filmatiserade med bl.a. Ola Rapace.


25 kommentarer:

  1. Så vackert och idylliskt.
    Gott att ha bär i frysen, lite sommarminnen att plocka fram vid behov.
    Det var en liten rackare som fastnat mellan dina fingar, hoppas att du fått bort den. Har själv aldrig haft någon sådan men när vi hade vår hund fick vi ofta plocka bort på honom.
    Ha det så gott. Mvh Marie-Anne

    SvaraRadera
  2. ser så fint ut på ställena där du varit.
    jag förvarar bären i påsar, tycker burkarna tar mer utrymme.men det är ju smaksak.
    har inte hört om klarbär tidigare?!

    SvaraRadera
  3. Har också varit ute på ön vid Nora som barn! Åka ut m båten o fika el äta glass var en sommartradition i flera år. Även bärplockning har jag barndomsminnen från men tyvärr har det ej bidragit till någon egen fylld frys. Tvärtom! Det enda goda minnet är saften o smörgåsarna m stekt ägg som farmor alltid tog med till oss. Annars var det ganska tråkigt. Lillebror sattes på en filt med en blåbärsruska i handen men för en 6-8-åring var det inte riktigt lika roligt i skogen i flera timmar utan kompisar... Har dock plockat några liter i år, till paj och för att äta direkt m mjölk.

    SvaraRadera
  4. så mycket goda bär.
    Hoppas att du fick boret fästingen ordentligt.
    Ha en fin kväll.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  5. Blåbär, det är barndom det. Alltid om somrarna när jag som liten flicka kom till mormor, så var det dukat en djup tallrik full med blåbär och smultron på köksbordet. Bara för lilla mig att sätta sig ner och njuta.
    Nu tror jag att jag har gått igenom din sommar. Åbergs trädgård, där har jag minsann varit. Fast det är några år sedan. De har nog utökat en hel del sen jag var där.
    Och nu ska det nog bli fart på bloggeriet igen ;o) Kram

    SvaraRadera
  6. Gott med massa bär i frysen att kunna plocka fram i vinter. Blåbär och hallon är mina favoriter medans övriga familjen älskar jordgubbar.
    Den dagen det var inspelning i Nora var jag också där. Ska bli kul att se den filmen sen.
    Ha nu en fortsatt fin helg, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  7. Så vackert ställe ni besökt, barndoms minnen är så speciella att återbesöka...
    Mm gott med bär i frysen!
    Fy en sån liten rackare som ville försörja sig på dig.
    Ha en fin kväll,
    Sussi

    SvaraRadera
  8. Så fint på Alntorps..dit åkte vi med barnen när de var små, badade och tittade på smådjur. Blåbär är då då gott..och nyttigt..vad duktig du är..det är roligt att plocka när det finns gott om dem i skogen..Jaså då börjar jobba den 13:onde, jag börjar den 17:onde..så jag får hela fru Paradis för mig själv..men vi må ses vid annat tillfälle..ja gärna ut och gå..tidiga mornar...host host..jag som är en sån sjusovare..just nu...men gärna eftermiddagar...Kram Och god helg

    SvaraRadera
  9. Du gör så rätt som tar till vara alla bären. Gott att ha till vintern du. Blåbär är ju extra nyttigt säjs det.Tur du såg fästingen så den inte hann fästa ordentligt. Så mysiga ställen du besökt.Gammal minnen förstår jag.Kul när du delar med dej. Fortsätt njut på dina smultronställen.
    Kramar OM gör Tina

    SvaraRadera
  10. Ååå vad mycket bär du har plockat, men fästingen skulle man verkligen kunna vara utan, de odjuren. Härlig utflykt till Nora med omnejd. Jag har tänkt att vi skulle besöka Nora i sommar, men sommaren har varit kortare än någonsin=(

    Ha en fin fortsättning på helgen!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  11. Ja, blåbär är härliga bär och så nyttiga! Jag har också plockat idag. Det blev blåbärsmuffins. Men va otäckt med de där fästingarna. Huvva!
    Ha det så gott!
    Carin

    SvaraRadera
  12. Har Henrik bott på flera gårdar jag var med o hälsade på honom i ett vitt hus efter Lindesbergsvägen ?

    Birgitta

    SvaraRadera
  13. Härligt att fylla frysen med goda bär!
    Vilken otäck fästing. har inte sett någon än i
    år...
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Hej där! vilken härlig blogg jag halkade in på! Så mycket blåbär du hittat, vi plockade ochså i veckan som gick men fick bara ihop 3 liter, 1 fästing på mannen och massor på hunden och det är medaljens baksida nu för tiden!
    Önskar dig en fin söndag och välkommen att kika in hos mig.
    Lotta

    SvaraRadera
  15. Jag gillar också Nora och blåbär ....
    Ha en fin söndag
    Kram Karina

    SvaraRadera
  16. Så flitig du är. Min far har genom åren plockat otroliga mängder med bär, men det där har jag inte ärvt. Härligt att se och läsa! ♥

    SvaraRadera
  17. Mm... så härligt att kunna fylla frysen med så mycket bär! :) Själv är jag en usel skogsvandrare... just pga av fästingarna!

    Vilket vackert porslin jag skådar på några av bilderna... vitt och blått är så fint!

    Ha en finfin söndagkväll!
    Må gott!!!
    Stor kram♥

    SvaraRadera
  18. Vad lustigt med besöket i Nora! Jag var oxå där o fick en glimt av filminpelningen :)
    Vi åker dit flera gånger per sommar.
    Ha det gott, med alla blåbär.
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  19. Ååå, dess eländiga fästingar som sätter sig överallt och så måste man kolla så att det inte blommar ut och blir risk för borrelia. Jag är ju också i skogen mest hela dagarna vid den här tiden på året (älskar att plocka bär och svamp) och varenda dag blir det storkoll efter fästingar.

    Vilka fina utflykter och så härligt det ser ut med bären, visst känner man sig rik när man har samlat in för vintern!!!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  20. Våra saliga hädangångna hade en helt annan drivkraft när det gällde att ta sig ut i bärskogen- inser hur mycket jag uppskattar farmor A.s raider ut i risen när jag idag köper dessa blå/röda dyrgripar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de tog tillvara allt som de kunde. Minns också att vi fick plocka hallon hos C i Resta. Då fick man nästan inte röra sig bland bären :). Jo jag gillar att plocka för jag vet att det inte är besprutat. Blåbär är ju på tomten i Ekeby och hallonen hos Daniel. I går blev det mer blåbär och kantareller. Kram

      Radera
  21. Vill bara säga att jag är så glad att jag hittade din blogg :D
    Jag följer dig nu.
    Ha en fin vecka, vännen.
    Kram från Ann-Louise

    SvaraRadera
  22. Vilka fina bilder. Jag har också varit till Alntorpsö några gånger. Vi åkte dit med barnen och kollade på teater. Det får nog bli en tur till Nora för mig också, ska kolla när Nora marknaden är, någon gång i slutet av denna månad tror jag.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  23. Gillar Nora jättemycket och det var där vi letade hus innan vi hittade vårt paradis här.

    Tänk att du har en liten Malva som blommar året om:)

    Ha det gott i din värld.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  24. Vackra bilder på Alntorps Ö. I röda stugan bodde min mormor och morfar då de arrenderade både jordbruket och serveringen på Ön. Morfar körde först Lasse-Maja och sedan Plaskus. Jag var hoppilandKalle och stod i kiosken på somrarna.

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~