måndag 30 juli 2012

Solen, värmen



...kom för några dagar så vi 
packade in oss och for iväg.
Sjötorp och Göta kanal
var första stoppet.
Vi cyklade några timmar
utmed kanalen. Härligt att bara
vara och stanna och 
äta när man är hungrig.
På eftermiddagen åkte vi vidare
ut mot Torsö.


Efter en del rundkörning på
småvägar som nästan upphörde
så kom vi till en liten och 
mycket trivsam camping på Torsö.


Här är hygienanläggningen!
Bakom trädörrarna fanns en dusch.
Vid sidan av, där en halv 
människa syns, där var en diskbänk.


Torsö ligger strax norr om Mariestad
och nuförtiden finns en bro ut till ön.



I Mariestad fanns en större camping 
där toa och duschutrymmet hade
kristallkrona och persiska mattor.


Här badade vi och njöt av 
varsin spännande bok.


En cykeltur i Mariestad,
en stad som jag nog
aldrig tidigare har besökt.
Jag letade förstås efter 
någon trivsam butik men
det hittade jag ingen.
Men det var gott om 
friseringar och pizzerior.
Vi hamnade mitt i en 
dragspelsfestival i Folkets Park.
Där var det drag kan man säga.



Vackra solnedgångar i Vänern.
Efter det for vi vidare.
Så skönt det är att bara
packa ihop och dra iväg
 till nästa ställe.


20 kommentarer:

  1. Jag har cyklat längs med Göta kanal - Sjötorp med mina två barnbarn för några år sedan - jättefint. Vid ett annat tillfälle så gjorde jag och livskamraten samma upptäckt som ni - finns inget i Mariestad. Vi letade efter ett matställe/cafe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget illa menat nu, men då kan ni inte tittat så mycket. Cafe finns det mins 8stycken och matställen finns det mer än 20talet.jag vet, jag bor här!
      / Jimmy

      Radera
  2. Så intressant att ta del av era resor i ert rullande hotell! Det blir intressant att se vart ni far här näst! ♥

    SvaraRadera
  3. Vilken njutbar semester ni har, mysiga campingplatser med varierande lyx...Göta kanal är aldrig fel...

    Ha en god fortsättning på semesterresandet!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  4. Perfekt semesterväder!!!
    Sjötorp är mysigt! För oss är det en lagom lång utflykt så där när man längtar till havet, men det är för långt bort......

    SvaraRadera
  5. Så härligt med husbilssemester! Fina foton du visar oss.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  6. åh så härligt det ser ut.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  7. Ni gör jämt så mycket trevligt helt underbart att ha husbilen och bara o stanna där det är fint!

    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Himmel vilken tjusig husbil ni har. Kan tro att det blir .många intresserade blickar när ni rullar in..så tjusig o elegant. Passar Ditten o Datten perfekt..bara det bästa är gott nog. Hi hi vi är lika du o jag..jag kollar butiker var jag än drar fram..ibland blir man förvånad att det fattas ..ibland överraskad av flertal..att cykla är livet

    SvaraRadera
  9. Visst är det mysigt på Torsö!! Ja, runt hela Vänern faktiskt. Det står på en av våra turlistor...Tur med vädret hade ni också...vi ska inte klaga, men ni drog nog högsta kortet när det gäller väderleken.
    Å nu är man åter till vardagen, det är då man ska leva och minnas alla smultronställen man fann under semestern. Vi kan väl höras till helgen eller så, om ni är på rull igen eller ...
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Hejsan!
    Så mysigt att bara ta husbilen och dra dit vädret är bra. Sjötorp är mysigt, vi stannade till där i lördags när vi åkte hit ner till Grundsund.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  11. Det där lät riktigt härligt och det lilla "hygienhuset" måste väl även gå an då det inte finns något val. Tänker att detta används en pytteliten stund per dag sen kan man njuta fullt ut hela dagen. Alltid roligt att få en blick över alla trevliga utflykter.

    SvaraRadera
  12. Inte illa att ta huset och rulla iväg så där... ;-) Förstår att ni måste ha haft en härlig tur!

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  13. Men å vad många mysiga små resor ni gjort i sommar! Låter ju underbart att cykla så där.
    vad mycket vackert du fotat.. och vännernas hus..åå så fint!

    Tack för din gulliga kommentar hos mig.
    Ja nu börjar det allt att se lite anorlunda ut mot förr....men än är det mycket kvar..;)
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  14. Ja det är verkligen underbart att bara fara dit man vill när man vill!
    Tur jag övertalade Peppson att prova husbil efter 25 år med husvagn :)
    Tro hur det fungerar på vintern, vi är ju vana att campa lika mycket då?
    Vilken fin tripp ni är på i både ord och bild.
    Att cykla efter Götakanal är ju då vackert och kul med livet runt om!
    Ha det fint,
    Sussi

    SvaraRadera
  15. Tack för turné-bilder och fyndiga texter;-)
    Bilder med sol, vatten och småstad ska inte underskattas för att bygga en god känsla.

    Peter

    SvaraRadera
  16. Vilken härlig tur i vårt fina land och Mariestad, jaa, för mig är det nog just bara en stad man åkt förbi emellanåt. Det är roligt att upptäcka och ta det lugnt och titta. Vänern är sååå stor! Jag har aldrig riktigt förstått att den är som ett helt hav!
    Vilken mysig resa ni hade.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  17. Jädrar vilken fin husbil ni har.Det måste vara kanon att bara kunna dra så där.
    Underbara bilder.Solnedgången är suverän.
    Så mysigt det ser ut i Maristad.Konstigt att du inte hittade en enda liten mysig butik i en hel stad.
    Ha det toppen i fortsättningen.Kramizzzzzz

    SvaraRadera
  18. Vilken skön frihetskänsla att bara kunna åka iväg så där. Dit kosan och hjärtat styr. Härligt! :)

    Nu har jag sett så många fina bilder från Göta Kanal denna sommar att jag allt börjar bli lite sugen på att cykla längs den där kanalen jag med. Och ännu hellre sakta flyta fram på kanalen på däcket till en av de där kanalbåtarna. En dag så... ;)

    Ha det fortsatt gott!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  19. Det finns flertalet butiker i Mariestad såsom trä och smides hantverk. Det finns mins två butiker med sydetaljer, konst och smycken osv... Dessa är rätt svåra att missa!!!!! Sen finns det många små butiker med mode kläder till kvinnor. Minst fyra som jag kommer på nu. Ja det finns massor med butiker men hittar man dom inte kan man ju alltid fråga någon eller gå ner till turistbyrån. Sen få man ju inte göra misstaget många gör att bara gå omkring i gamla stan, för där finns inte idag några butiker kvar. endast bostäder. Tack för mig!
    / Jimmy

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~