lördag 14 april 2012

På vinden



...ställde vi den gamla resväskan,
det var för ca 10 år sen.
Den kommer från mina föräldrar.
Jag har många minnen från 
barndomen där väskan
 finns med.



I den låg minnen från mina föräldrar
 och foton från min barndom.
Inte fulla väskan med foton,
som jag trodde, 
utan endast ett kuvert 
med svartvita foton.



Väskan var med på resor som familjen
gjorde. Vi åkte ofta tåg till vårt resmål.
Minns att man fick lämna in väskan 
på godsavdelningen för att sen hämta
 ut den framme vid målet.

Visby ångbåtsstation

Sista gången det var så åkte jag till Visby.
Skulle göra praktik i en barnfamilj som 
skulle vara på Gotland över sommaren.
Året var 1969 och jag var ung...

Mitt mål var att bli förskollärare
och då behövde man praktik med barn
innan man kunde börja på förskoleseminariet.

Kvinnan i huset trodde att hon
 hade anställt en allt i allo
 till hemmet, ...en piga,
så den praktiken fick ett annat
 slut än vad som var tänkt.
Tydligen hade jag skinn på näsan
i min ungdom :)

...å inte blev jag förskollärare heller!


Vacker solnedgång i staden första april 2012

16 kommentarer:

  1. Vilka härliga minnen. Dessutom så är ju väskan helt underbar.
    Ha en fin helg nu!
    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar väska, och vilka minnen. Jag har också en gammal väska från min mamma och pappa. Tack för dina goa rader hos mig. Vet du...skålarna och muggarna hittade jag på ICA...kan du tänka dig. Skulle bara handla något litet, och vips så låg det fina muggar och skålar i min korg...så det kan gå.
    Kram

    SvaraRadera
  3. De är mysiga de där väskorna.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  4. Hejsan Annika !
    Så festligt, har en sådan jag med,lite mindre.Mn samma färg o.lås.Också med en massa som jag gjort i skolan teckningar foton ja allt möjligt nostalgiskt.
    Snart är väl väskorna värda en slant.Vilket årtal tror Du dom är ifrån -40/-50 talet.Vilken Mamma jag hade som kunde spara på sådant, hon hade ju två döttrar till som kanske fick varsin väska.
    Jag fick inte till en bok om mitt barn ens.På börjad men ej fullfärdig, fann den för ett tag sedan.

    Ha en fin helg.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  5. Men vilken skatt du har där! Har en skatt i källaren jag med, men har inte orkat titta i den än...nu har det ju gått mer än 12 & 14 år sen mina föräldrar gick bort så det kanske är dags!
    Å du, skinn på näsan är bra, fniss!

    Ha nu en fin dag...solen skiner, jiihoo...
    Kramis Anki

    SvaraRadera
  6. Jag har också en resväska efter min farmor och i den har jag kläderna som mina två barn hade när de åkte hem från BB och deras första böcker och skor. Allt från väska till innehållet är mycket kära saker.

    SvaraRadera
  7. Härliga minnen du har till den väskan.

    Idag var det nästan obehagligt att komma till Stockholm, rena vintern. Men mässan var riktigt bra och väl hemma igen sken solen såå fint.

    Ha en fortsatt fin helg, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  8. Vad trivsamt att få läsa om dina minnen och vilken fin resväska! :)
    Att ha skinn på näsan är viktigt... en bra drivkraft! :)

    Hoppas att du har en fin helg och att du får njuta.... men var är solen??? Man får väl passa på att gå ut när solglimtar ges!

    Stor kram♥ Maria

    SvaraRadera
  9. Alltid kul att titta o läsa i Din blogg !

    Birgitta

    SvaraRadera
  10. Oh vad häftigt med massa minnen i en underbart fin koffert. Man är ju i den åldern nu så man reflekterar över sitt liv. Du är inte ensam om det. Ha en riktigt skön vecka. Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Vilken tur:)
    Kanske inte så konstigt att det var så, du har ju känt henne ett tag så du visste väl;)
    Mmm du att regnet skall upphöra känns sådär aktuellt nu... här TOKSNÖAR det nu... hmmm... har en del att göra i trädgården till boksläppet. Hm hm dubbel hm...
    Ha det bra du med - inomhus;)
    Kram

    SvaraRadera
  12. Jag har en liknande väska efter min morfar. Den har rutigt foder även den har lappar påklistrade Den polliterades när mormor och han åkte tåg. De hade varken körkort eller bil så järnvägen var det som gällde.
    Det blir roliga minnen när man har kvar det som använts. Just att koppla ihop saken med en berättelse är det jag gillar.
    Ha en fin vecka

    SvaraRadera
  13. Å vilka härliga minnen som ploppar upp emellanåt, tur du har skinn på näsan å kan säga ifrån, fast du fick ju inte uppleva Visby så mycket?! Kram Iréne

    SvaraRadera
  14. Fina minnen är alltid härliga du. Kul du har sparat ett sånt minne.
    Nog många som blivit utnyttjade när dom jobbat i familjer. Bra du sa ifrån.
    I dag har jag bakat dina Bisvier :-)) Så himla goda blev dom :-)) Tack vännen för receptet.
    Ha en fortsatt bra vecka.
    Kramar OM gör Tina

    SvaraRadera
  15. Vilken skön väska.
    Jag kom helt plötsligt att tänka på pappa.
    Han körde buss så han hanterade en massa såna här resväskor.
    Jag kommer ihåg när han hade kört Ingrid Bergman och kom hem stolt som en tupp.
    Hon hade en liknande väska.
    Det var filminspelning och han skulle bära fram väskan till henne henne.Tror du han var luns eller.
    Detta var i Fjällbacka. Hon var på väg till Dannholmen.
    Jag blev lite nostalgisk när jag fick din resväska med lappen på för det var precis så det såg ut när de kom med bussen också.
    Vilka skitstövlar som tänkte att du skulle vara allt i allo.
    Kul med en ung tjej med skinn på näsan.
    Snyggt jobbat.
    Ha det super Kramizzzzz

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Vad roligt med en väska som bär på så mycket minnen.

    Vad bra att du vågade stå på dig som ung flicka, det är det inte alla som gör...

    Ha det gött kram

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~