lördag 21 januari 2012

Bättre att ...



...vara ute på hal is och ha det
 glatt än att gå i lera och sörja.
Ja så kändes det i dag då vi åkte
långfärdsskridskor på Hjälmaren.


Vi åkte ut till Lindholmen
som är ca sju km ut i Hemfjärden.
Det var motvind ut vilket är ovant,
 brukar vara tvärtom.
Då fick vi jobba lite.


Här finns en raststuga med kaffe, våfflor mm
om man inte har lite eget med sig.


Hemåt bar det av i medvind...
det är inte ofta det händer!
Man liksom bara svischar hem...


Isen var helt fantastisk. 
Ungefär 10 cm tjock 
och just inga sprickor.
Herr Ditten njöt.


Här ser vi värmestugan
 i Rynningeviken, Rävgången.
Om ingen snö kommer i natt 
så blir det en tur i morgon igen.
Det är bäst att passa på.

27 kommentarer:

  1. Ojdå här skulle jag inte våga mig ut på isen ännu ,men vi har dålig snösörjig is ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Åh, så härligt ! Det där skulle jag njuta av.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  3. Ser väldigt härligt ut :-) Jag har inte åkt skridskor sen jag var liten.Å nu skulle inte kroppen klara det tyvärr. Så duktiga ni är som tar er ut på sånt. Hoppas ni kan ta er en tur i morgon också. Väl bäst att passa på när vädret vill.
    Kram på STORA KRAMARDAGEN från Tina

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Det ser härligt ut att åka långfärds skridskor, men själv vågar jag mig icke på detta...skulle drunkna direkt om jag gick igenom isen, har vatten skräck,efter en upplevelse som barn.

    Tack för din kommentar hos mig ja, jag skulle gärna vilja ha adressen till det ställe din dotter hade hittat.

    Kram och trevlig lördag kväll.
    Ps: har inte kunnat kommentera hos dig, men läste ditt tips hos Susanne att prova med coogle crown och det verkar funka, bra!

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Det ser helt underbart ut.
    Själv har jag aldrig lärt mig att åka skridskor, har prövat några gånger, men det går bara inte.
    Kram
    HAnna

    SvaraRadera
  6. Nästan så jag kan bli lite avundsjuk...har aldrig stått på ett par långfärdsskridskor!! Å nu är väl debuten nästan för sent...
    Haft en heldag med två av barnbarnen, känns nästan overkligt. En kille ful av energi och prat, å så är livet hans så skört...Kommer aldrig att resa mej helt igen.
    Ha en skön söndag, håller tummarna för att ni får en riktigt skön långfärd i morgon med!!
    Kram vännen!!

    SvaraRadera
  7. Åååå det ser helt fantastiskt ut, vilken is, vilken frihet att bara svischa iväg mot horisonten....

    Ha en bra dag imorgon också!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  8. Vad mysigt att vara ute tillsammans en hel dag. Sköt om dig
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  9. Ser härligt ut! Men håller isen redan? Jag har aldrig åkt långfärdsskridskor och är nog för feg för att våga ge mig ut på is med vatten under...

    Januarihälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  10. Åh, vad härligt det ser ut:-)
    Tack för tipset med Google Chrome! Jag fixade till det med delningsknapp häromdagen, men jag kunde inte kommentera hos alla. det kan jag nu:-)
    Trevlig helg!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  11. Det ser riktigt härligt ut, önskar jag kunde åka långfärds! Men mina fötter har aldrig trivts i vanliga skridskor och att åka på VATTEN går definitivt inte;)!!

    Tack för fina kommentaren hos mej! Inte vill vi sitta på hemmet och ångra nåt vi inte vågat, eller hur?

    Ha en skön söndag.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  12. Ni får höra av er om ni kommer hit österut i sommar!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  13. Det såg då för härligt ut. Jag har inte åkt långfärdsskridskor sedan jag flyttade från Östersund. Hade inte varit fel att snöra på sig rören och tagit en våffla i fikastugan.
    Hoppas ni kom iväg idag med. man måste utnyttja dagarna när dom väl kommer.
    Är det därför det heter "fånga dagen"
    Kram

    SvaraRadera
  14. Åh vad härligt. Jag har aldrig provat långfärdsskridskor. Men det verkar så härligt. Vackra bilder.
    Kram

    SvaraRadera
  15. Vilka vackra bilder... det lät verkligen toppenskönt att få åka glida fram på ett par skridskor! :)

    Ha det gott och fint!
    Kramar♥ Maria

    SvaraRadera
  16. Äntligen går det att skriva kommentar hos dig!
    Hur är det? Idag är jag såååå trööööött. . . . Jag öppnade redan kl. 6. Hu, det är tidigt när det är måndag. Annars är det bra!
    Vad härligt det ser ut på hjälmaren! Vi har inte varit på isen än. . .
    Ha det gott!
    Kram Sari

    SvaraRadera
  17. Äntligen går det att skriva kommentar hos dig!
    Hur är det? Idag är jag såååå trööööött. . . . Jag öppnade redan kl. 6. Hu, det är tidigt när det är måndag. Annars är det bra!
    Vad härligt det ser ut på hjälmaren! Vi har inte varit på isen än. . .
    Ha det gott!
    Kram Sari

    SvaraRadera
  18. Vilka underbara bilder, måtte varit en härlig dag. Hoppas veckan börjat bra, kram från oss 3

    SvaraRadera
  19. Jisses, är det redan is på sjön...??!!! Fina bilder och härligt ser det ut för dem som gillar vinter och skridskor.
    Ha det gott!/SA

    SvaraRadera
  20. Jaaa den är helt underbar.
    Sköt om dig
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  21. jag vågar mig inte alls ut på isen. är livrädd. fast en bil skulle köra där vill jag inte gå ut på isen.
    Det blev inga snöarbete i kväll, blev så trött efter simningan. ha en skön kväll:
    ~marita~

    SvaraRadera
  22. Otroligt! Blev ju aningen orolig om isen håller, men det där har ni säkert full koll på! ♥

    SvaraRadera
  23. Men det ser ju helt underbart ut att åka långfärds skridskor. Det har jag aldrig gjort, men efter detta så är jag jätte sugen!!!
    Hoppas ni kom iväg igen.
    Kram Sussi

    SvaraRadera
  24. Heej!
    Jag har inte kommit in på din blogg på flera dagar,det har bara varit tomt men nu äntligen gick det!
    Men vad det där ser härligt ut då, ungarna frågade om jag skulle med ut på isen och fiska men jag har ont i halsen så jag hoppar det!
    Men idag är det ju verkligen väder för det annars, solen skiner och det snöar lätt!

    Ha en go dag vännen!
    Kram!

    SvaraRadera
  25. Hei!
    Det så moro ut, herlige vinterbilder:)
    Du har en flott blogg med mye fint. Likte godt innlegget fra klasserommet, sikkert fordi jeg er lærer selv:)
    Hilsen fra Marianne

    SvaraRadera
  26. Här är en till som inte kommit in men skam den som ger sig, Visst är det härligt när isen ligger och man kan ge sig iväg med full utrustning och choklad i termosen.

    SvaraRadera
  27. Hejsan!! tittar in här för att lämna en liten hälsning och önska fin fortsättning på veckan från Kristina

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~