söndag 6 november 2011

Naturens gåvor


Eftersom vi skulle till barndomsskogarna
 i lördags för att hjälpa en kompis 
flytta lite grejer så passade 
vi på att gå en sväng i skogen.


Så mycket svamp det finns!
Korgen fyllde vi på en halvtimme.


I dag blev det en trädgårdsdag.
Passade på att underlätta för maskarna
 som ska finfördela löven.
Aldrig tidigare har jag klippt 
gräset i november. .



I en del rabatter blommar det för fullt.




Tog in lite olika rosor som fortfarande 
frodas utomhus. Kul att kunna
ta in rosor så här sent
och sätta i små vaser.



Dessa hittade jag på Blomsterlandet.

Nu laddar vi för en ny arbetsvecka.

21 kommentarer:

  1. Tänk vilken ovanligt varm och torr höst vi har haft. Plocka svamp och klippa gräset låter allt mera som septembersysslor i mina öron.
    Vilka fina bockar, måste jag kollaa in ;).
    Kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  2. Ja denna höst går nog till historien. Tittade på vädret för nästa vecka och det ska bli så milt och skönt.
    Vilka fina bockar i betong. De har mycket fint på blomsterlandet.
    Ha det så gott i veckan
    Kram Lillemor

    SvaraRadera
  3. Himla så fina bocker dom har på blomsterlandet . Ha en fin kväll Kram Karina

    SvaraRadera
  4. Va´fint med dina rosor. Ja visst är det galet hur vädret är. Här uppe i norr har vi +7 grader nu på kvällen och gräset gror som bara den och en del blommor också....
    Ha en bra vecka!
    Carin

    SvaraRadera
  5. Det känns lite skumt för jag hade faktiskt förberett mig på en tidig vinter i år med. Idag hörde jag Talgoxen sjunga vårdrillar??? Så mycket rosor som blommar hos dig och höstastrarna är ju jättefina.

    Önskar dig en ny fin vecka!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  6. ja visst är det konstigt!! med rosor som blommar i november...
    jag skulle också gjort som du o plockat in några av de sista men glömde det...får bli i morgon istället. Bilden med rosorna längst fram o stolarna där i bakgrunden...ååå vad den var fin!! Fastnade framför den en hel lång stund..;)

    Kram till dig!
    Katarina

    SvaraRadera
  7. Vilka vackra bilder... de med rosorna, där du ställt vaserna på rad gillar jag särskilt!!! :)
    Det är otroligt att du kan plocka in blomster nu... jag vet för ett par år sedan, då det nästan var +20 grader kring den den 15:e oktober och vi hade blommor i rabatten... vilken känsla!

    Ha en finfin måndag!!!
    Kramar♥

    SvaraRadera
  8. Ja du, den här hösten kan till och med jag gilla!! Ingen kyla=inget ont i kroppen, riktigt skönt. Sen ska jag göra som du, klippa gräset och löven...törs inte ge mej på att kratta för då tar väl rygg och axlar stryk.
    Ännu mera svamp?? Jag skulle ju ha passat på i lördags när vi verkligen var i skogstrakter, men jag hade fullt upp med att jaga L, hur i himmelns namn orkade man förr?
    Ny arbetsvecka har sett dagens ljus, och jag hoppas på ett litet vik nu i december, kan det vara för mycket begärt...?
    Kram på sej!!

    SvaraRadera
  9. En annorlunda men väldigt trevlig höst. Mina stockrosor håller på att börja blomma om och på den vita brudspirean fanns det flera knippen förra veckan.
    Åh vad jag saknar ron att sätta mig och blogga. Hösten har varit grymt pressande gällande arbetstid. Sa till min käresta häromdagen; ska det verkligen vara så här tills pensionen?
    Blir även avundsjuk när jag ser att du varit på favoritshoppingrundan.....Å andra sidan ska jag snart åka till England på korttidssemester och shoppa lite i London. Inte dumt det heller.

    ha det bra vännen och vi ger inte upp vår fikaidé va?
    kram
    Caroline

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig färg på blomman. Just den med nyanser är min favorit. Varm men enda kall kan man säga så?
    Helt otroligt att kunna plocka svamp nu. Vi väntar på snön men än har vi inte sett en flinga. Vore så skönt för ljusets skull.
    Ha en fin vecka du med
    Kram

    SvaraRadera
  11. Ja tänk att det blommar i rabatterna ännu! För nästan ett år sedan kom den första snön hit till Dalsland å sedan var den kvar, skönt att vi har en fin november detta år! Kram Iréne

    SvaraRadera
  12. Jul hos mig (he,he...) och vår hos dig... Älskar dock denna milda november, tids nog blir det nog svinkallt... Vackra trädgårdsbilder...
    Kram
    Pia

    SvaraRadera
  13. Ja visst har vi varmt o gott i november månad!
    Tack för dina gulliga ord hos mig!
    Kram På Dig Vännen!

    SvaraRadera
  14. Vilka höst sysslor så sent på året... Ja tänk november och det är varmt och skönt ännu. Dina blommor är vackra som i september till och med gräset klipper ni, det är en minnesvärd höst :)
    En så fin korg med skogens guld!
    Ha en fin vecka,
    Kram Sussi

    SvaraRadera
  15. Tack för rara orden hos mig.
    Och visst ska vi behålla den i en lada med andra gamla föremål från gården =)
    Tisdags kramar,
    Sussi

    SvaraRadera
  16. Jaså, finns det fortfarande svamp?
    Gud vad gott...
    Och rosor som blommar så vackert!
    Ha det bra!
    Kram Nina

    SvaraRadera
  17. Hej.. så fina bockar du köpte.. finns mycket härligt på blomsterlandet.. vi har ju "bara" plantagen här..men i nästa vecka ska vi till Sverige ..kanske då skulle jag hinna besöka det.Ja tänk att det finns svamp o blommor ännu ute..men nu har de börjat tala om snö .. vad annat är att vänta?..ha de bra!

    SvaraRadera
  18. Javisst är det "lurigt" att det blommar fortf...det ska väl vara vinter?...eller snart iaf!
    Jag har oxå plockat massor av svamp, älskar att strosa runt i skogen så varje år får jag ge bort hur mycket som helst då jag inte gör över med allt!

    Ha det gott!
    Kraaam!

    SvaraRadera
  19. Hej Annika!

    Ja, visst är det konstigt. F klippte också gräset för några dagar sedan. I november!!
    Jag har en riddarsporre som blommar i trädgården och i en rabatt hittade jag en blommande gullviva!! Men nu ska det tydligen bli minusgrader på nätterna....

    Hoppas vi ses på fredag på 180-årsfesten!

    Kram Sari

    SvaraRadera
  20. Bockarna var ju jättefina. Kul att du fotade dem så vi fick se.
    Härliga bilder på alla rosor som fortfarande blommar.
    Ja världen är väl upp och ner just nu.
    Jag skulle kratta löv idag men det var så blött så jag hoppade över.
    Vi får se i morgon.
    Jag putsade lite fönster istället.Det skall göras det också.
    Senapsgroddar lät gott. Kanske något att testa.
    Kramizzzz på dig

    SvaraRadera
  21. nu har jag oxå köpt bockar o blomkrukor med bockar.. men inte till mej själv utan till vår lärare i lappteknik o i levande verkstadskursen.. jag tror hon blir glad...

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~