söndag 16 oktober 2011

Nu hade jag tur

  
Så här är det kära ni:
Jag hade turen att vinna dessa
 underbra vantar hos
Livet på Vestergården.


Kickis dotter har nålbundit dem.
Alltså speciella vantar.
Dem hade jag turen att vinna ♥
Det var min första utlottning som 
jag var med i sen i våras 
och hade en sån tur.


Kakorna i ett tidigare inlägg
smakade gott och några frågade 
efter receptet. I Lantliv Mat & Vin
nr 8 2011 finns det med.


Krispiga nötkakor
  40-45 stycken


          200 g smör, rumsvarmt
2 dl socker
   2 dl havregryn
            2 dl hackade jordnötter
    1 tsk bakpulver
  3 dl vetemjöl


Garnering
ca 50 g mörk choklad


                 1. Rör socker och matfett poröst
                 2. Tillsätt övriga ingredienser 
          och arbeta ihop till en smidig deg.
                 3. Forma degen till kulor och       
             lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
                 4. Grädda kakorna mitt i ugnen 
                    175 grader i 12-15 minuter.
                    Svalna
      5. Smält chokladen över ett vattenbad.
                    Häll chokladen i en tunn 
                    stråle sicksack över kakorna.                     




25 kommentarer:

  1. Wow! Snygga vantar och läckra kakor.

    Jag skulle behöva vinna ett par vantar, har märkt att det börjar bli riktigt kallt på morgnarna!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  2. Grattis till vinsten, de ser ju jättesöta ut! Christia

    SvaraRadera
  3. Vilka fina vantar, grattis!
    Dom kommer värma dig i dubbel bemärkelse i vinter :).
    Dessa kakor kommer jag garanterat baka, tack för receptet.
    Kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  4. Ja men grattis du lilla turgumma!!! Inte nog med att du vann hattasken...fniss......

    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  5. Ja jag vet inte vad nålbundit är men det ska jag googla på sen :-)Dom ser i alla fall väldigt goa o varma ut.
    Kakorna ska jag helt klart baka. Dom ser så goda ut och det är dom säkert också.
    Tack för kommentaren hos mej.Den värmde gott ska du veta. Nu njuter vi av att vi är klara här.Kamin hade vi innan också men ingen täljstenskamin.Det är så mysigt med kamin. Blir så go värme. Jag vilar vidare och hoppas jag snart är okej igen. Helgen har varit tuff kan man säja :-(
    Hoppas du haft en go helg och kunnat ladda för en ny jobbvecka.
    Kramar OM gör Tina

    SvaraRadera
  6. Grattis till dig, vad himla kul att du vann!!! Vantarna är jättefina!!! :)))

    ...och kakorna, mums vad smarriga de ser ut, ska nog testa att baka dessa framöver!

    Ha en finfin söndagkväll!!!
    Kram♥ Maria

    SvaraRadera
  7. Du är då en riktig turgumma!!! Vi är ju några som varit med dig tidigare;-)

    Vilka vackra vantar! Jag var på medeltidsmarknad förra sommaren och köpte både bennål och garn, men inte har jag kommit till skott ännu att prova på hantverket.

    Önskar dig en fin fin start på veckan!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  8. Grattis till vinsten! Ser sköna ut och passar bra in i tiden.
    /SA

    SvaraRadera
  9. Vilka fina vantar! Grattis till dig!:)

    SvaraRadera
  10. Grattis till fina vantar. Roligt att vinna.
    Vilket bra recept blir många kakor det behövs hos mig där vi kan vara ganska många ibland.
    Jag har inte glömt att vi ska fika det är bara tiden som har fattats. Det blir bättre. Vi hörs.
    Kram Lillemor

    SvaraRadera
  11. Men vilka vackra vantar..så fina att man kan ha dem till prydnad..:) mmmm cookies a la Annika..då smakar det mer än gott kan jag tro.

    SvaraRadera
  12. Åh, såna ljuvliga vantar du vunnit!
    GRATTIS!
    Tack för receptet! Kakorna ser smarriga ut!
    Söndagkväll... Usch, jag gillar inte riktigt söndagkvällar... En lång arbetsvecka ligger framför en. Ändå tycker jag att veckorna bara rusar fram.
    Nej, nu är det dags att stänga ner datorn och krypa ner i mysiga sängen!
    Ha det bra!
    Kram Sari

    SvaraRadera
  13. grattis till vinsten. o tack för receptet, skall prövas sen.

    SvaraRadera
  14. Grattis! Vilken tur du hade som vann dom fina vantarna.
    Tack för kakreceptet. Va fina dom skulle vara med lite silverkulor i chokladen till jul.
    Ha en fin kommande vecka. Kram Åsa.

    SvaraRadera
  15. Wow vilka härliga vantar, nålbundna, vilket hantverk, love it! Det är bara att gratulera!
    Eija

    SvaraRadera
  16. Grattis till vinterns vackraste vantar... nu hade du tur!! Och tack för receptet på krispiga nötkakor, bakar inte kakor så ofta så kanske blir det mina julkakor?

    Må gott!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  17. Grattis till vinsten! Så roligt att du vann de fina vantarna!

    Tack för kakreceptet! De ser smarriga ut! Lägger in det i receptbanken så länge... ;-)

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  18. Vilken vinst. Dom skulle man inte säga nej till nu när hösten nyper till. Jag brukar aldrig tävla. Kanske ska göra det någon gång.
    Åter igen grattis

    SvaraRadera
  19. Grattis till en härlig vinst, såg så fina ut och det är nog dax för att leta fram några slitna vantar här, kör ju rullstol mkt i jobbet och det behövs faktiskt har jag kännt av! Kram Iréne

    SvaraRadera
  20. Grattis till vantarna - klart att du skulle vinna du som cyklar till jobbet.

    SvaraRadera
  21. Söta vantar men kakorna ser ljuvligt goda ut!

    Ska nog ta och provbaka dessa läckerheter.
    Kram Marina

    SvaraRadera
  22. Hej hej!
    Men du sååå fina vantar. detaljen med spetsen sådär var ju underbar...;)
    kakorna måste jag testa nån gång. Jag är själv inte så förtjust i jordnötter i kakor eller godis men det finns ju 3 andra här hemma som är tokiga i allt sånt..;)
    Har hon flyttat ända till Malmö....huuu så långt!
    Men det är verkligen fint där...så mycket fina gamla hus, smala gränder, mysiga restauranger åå så är det ju så nära till Köpenhamn..;)
    Gua ja...ojoj...hon är verkligen en sån där varm underbar människa som man tror att hon ska vara...Om du börjar resa ner dit lite då ocj då kan det ju bli många beök dit för dig..;)
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  23. Hej du goa bloggkompis!
    Passar på att läsa lite bloggar när jag för en gångs skull kommer in på dem. Har strul med b¨de nätverk och i synnerhet blogger och får fullständigt toksslag snart på det.

    Du är så otroligt flitig och duktig med alla dina inlägg.
    Vilka helt underbara vantar!

    Trevligt med en fika innan jag har jobbat ihjäl mig vilket jag just nu håller på med.....
    stor kram
    Caroline

    SvaraRadera
  24. Tjenare...
    GRATTIS GRATTIS!!!!!!! vilka underbara vantar.Dem får du säkert användning för snart för fy vilket skitväder vi har.
    jag spar receptet för kommande bak.Julen närmar sig med stormsteg.
    Hugaligen så fort det går.
    Jag älskar den högtiden för jag gillar att pynta och julsaker har jag gott om hahaha!!!!
    Nej nu skall jag bädda och städa lite för lilla Alma och Pia kommer idag och skall vara här tills i morgon.
    Sååå himla mysigt.
    Ha det super...Kramizzzzzz

    SvaraRadera
  25. Vilka fina vantar...GRATTIS till dom!! Å tack för receptet...kopierar det och provar snart!! Precis sånt som jag behöver äta extra av...*skrattar*...
    Dags för en fika snart?? Pratsugen...
    Kram kram

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~