fredag 30 september 2011

Ut i skogen ska vi gå...

 Nu är det härliga fredag igen
och ljuvligt väder är spått.
Det ser jag fram mot.
I kväll är vi barnvakt 
eftersom sonen har fyllt år 
och hustrun ska fira honom.

Förra helgen var jag en tur ut
 i barndomsskogen med 
svampkorgen på armen.


Det finns hur mycket gul trumpetsvamp 
och trattkantareller som helst i skogarna.
På drygt en halvtimme var korgen fylld.


Under veckan har vi haft 
en hälsovecka i skolan.
Min klass inledde den 
med en skogsutflykt.


Svenska ute...kan man bl.a. ha.
Här gällde det att få ihop ord.


Är alla S upptagna så kan 
man väl ta ett C istället.


Mumsig helg på er!

15 kommentarer:

  1. Oj vad svamp... vad härligt! :)))

    Hoppas att ni får en mysig kväll med barnbarnet!!! Här ska också mysas med liten Sötnosa!

    Ha det gott och mumsigt du med!!!
    Kram♥ Maria

    SvaraRadera
  2. Trevligt veckoslut! Hoppas det blir soligt och fint höstväder.
    ~marita~

    SvaraRadera
  3. Ska till svampskogen strax och plocka ihop en svampsoppa som jag bl. a. ska bjuda vänninnorna på som kommer i morgon och traditionsenligt stannar till söndag. Då går vi gemensamt ut med våra korgar!

    Ha det trevligt med barnbarnet.

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Må du ha en somrig och äpplig helg; med barnbarnet ;-)

    SvaraRadera
  5. Här har vi också fantastiskt väder i dag. Nu får man passa på att njuta så mycket det går. Bokstavskort använde jag senast i går :)
    Ha en fin kväll tillsammans med barnbarnet!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  6. Men detta är ju inte klokt...!! Hur mycket svamp har du hittat...? Fast det är klart...är man inte ute i skogen är det ju svårare att få korgen full...hoppas på en svampdag på söndag, ser ut att vara ledig då.
    Så inspirerande att barnen får ha lektioner ute!! Kan inte minnas att det förekom på min tid i skolan...vilken tur att det mesta har förändrats till det bättre! Tror, eller vet, att du är en underbar lärare som ser med barnens ögon också.
    Önskar dej en riktigt trevlig kväll med lilla "blomman", och en bra helg!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Vad mysigt att få tillbringa helgen med barnbarnen.
    Så skönt för skolbarnen att få jobba lite ute när vädret tillåter.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  8. Underbart med skogen, såna skatter det finns!
    Jag har också sett att det finns mycket svamp....när man ställer in svampblicken, för de syns inte på en gång.
    Men de där älgflugorna är gräsliga när de kryppen i hårbotten långt efter det att man kommit hem. Huuu!
    Ha en mysig kväll med lilla Malva. För det är väl hon som är gästen...?
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  9. Nöden har ingen lag så det är huvudsaken att man blir förstådd. Så klart att c är tillåtet då

    SvaraRadera
  10. Härligt med lektion utomhus. Har också plockat massor med svamp. Men vad är älgflugor - det har vi inte i min skog.

    SvaraRadera
  11. Ha en fin fredagskväll!
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  12. Vilka smarta ungar.Förresten kul att de gillade mina spindelnät.
    Det är toppen att gå i skogen nu.
    Lugnt och skönt.Snart är det älgjakt.
    Då gäller det att hålla sig hemma och helst inomhus.
    Kramizzzz Mysig helg!!!!

    SvaraRadera
  13. Nu är det riktigt tid för svamp du. Här blev det bara kantareller när den tiden var. Ja det finns väl lite kvar av dom än kanske. Men nu är det ju Trattisarnas tid. Inget sånt plockat här men vi har fått :-))))))))
    Hoppas du kunnat ha en lite lugn helg nu och samlat kraft till en ny vecka. Här har vi vart ute rätt mycket. Vi har hållit oss vid kusten men dimman har också vart med oss. Men det är skönt väder ändå. Här vi bor ha solen strålat i två dagar nu :-) Men i kväll ser vi nästan inte grannens hus sån dimma har det dragit in.
    Önskar dej nu en god natts sömn och en skön söndag.
    Du jag kan inte det där riktigt med jordgloben men jag tror Lotta kan. Fråga henne :-)
    Kramar OM gör Tina

    SvaraRadera
  14. Vad mysigt att få mysa med barnbarnet!
    Och vad mysigt med skogsutflykt! Jag ska försöka locka med mig resten av familjen ut i skogen imorgon. Men det är lite trögt med storkillen.... Han vill bara vara hemma och leka med kompisar...
    Ha det så gott!
    Kram Sari

    SvaraRadera
  15. Ååå det finns inget mysigare än att vara ute med ett helt gäng med barn i skogen. Det saknar jag...att få upptäcka världen genom barnens ögon och speciellt när de är många som inspirerar varandra...

    Härligt att fylla svampkorgen med gotter och att få gosa med barnbarnet!

    Kram,
    Regina

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~