tisdag 19 juli 2011

Tårtkalas


Alida, vår dotter, gillar att baka.
Hon är bra på det.


I går kokade hon sylt på
trädgårdens Klarbär och Hallon.
Gjorde en smarrig tårtbotten med choklad,
smakade ung. som kladdkaka och chokladpudding.
Den delades i tre delar och 
med sylten och grädde.


Grädde, sylten och Philadelfiaost
 blev ett fint täcke. 
Det fick stå i kylskåpet under natten.
Ovanpå allt det skedade 
vi en sås av grädde,lite smör 
och smält choklad 

Dekorerades med klarbär.


Tårtan avnjöts ute i stugan 
hos svärmor och svärfar i dag 
i solskenet.
Vi kom på att vi hade många 
namnsdagsbarn att fira nu i juli.

Gott smakade det och oj så mätta vi blev!


Det blev lite sylt över.

Nu ska vi på ett välbehövligt 
jympapass med Friskis & Svettis 
i Skytteparken här i Örebro.

16 kommentarer:

  1. Nu blev jag otroligt sugen på tårta! Hur löser vi det nu då? Skafferiet är tomt så jag får väl se till att fylla den...kanske blir det en hederlig sockerkaka, ägg har vi iallafall...
    Ha det gott, hoppas sommaren är fin hos dig!
    Eija

    SvaraRadera
  2. Åh, vad smaskigt.
    Här syltas och saftas det för fullt. I första hand måste bären i frysen, som är kvar från förra året, kokas för att bereda plats för årets skörd. Blir en hel del och jag är lite kluven till "kärnaurkörsbär"-proceduren men helt klart värt att ta sig genom med tanke på det kommande delikatesser.
    ha det gott
    kram
    Caroline

    SvaraRadera
  3. Hej! det var ett tag sen jag tittade in här :)så smaskigt det ser ut..friskis skulle jag med behöva gå på..men det gäller ju att komma i väg! Ha en skön fortsättning på sommaren! kramiz Jessica

    SvaraRadera
  4. Meeeen så vacker tårta..den bör man ju nästan inte äta upp..allt du visar är så vackert..otroligt vackert..jag är verkligen så glad i din sajt..jag är här oftare än du tror :)kram på dig o allt o alla.

    SvaraRadera
  5. Den ser så smarrig ut vad bra med barn som är så duktiga att baka//britt

    SvaraRadera
  6. Oj det ser ut som en tårta i min smak=) Min äldsta dotter är suverän på att baka kakor, bullar och tårtor, yngsta dottern är suverän på att göra goda pajer med rabarber eller äpplen...vem 17 har de ärvt det ifrån?!

    Hade tänkt höra av mig om träff, men det var lovat regn och så blir det inget regn. Kanske kan vi höras via mail?

    Vi hörs!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  7. Ååå vad gott det såg ut!!! Riktigt smarrigt i sommartider!!!! Vad hurtig du är då!!!!
    Ha det så gott.
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  8. Mums, ser väldigt gott ut, låter gott av ingredienserna...FY va sugen man blev...Kul med en dotter som gillar att baka kaka...Skytteparken ja, där brukar även jag hoppa...sjuk idag så det blir inget..
    Mer tårta kan man äta sen...Kram Karina

    SvaraRadera
  9. Mmmm så god den ser ut. Man blir allt lite bortskämd när man har barn som gillar att pyssla med det mesta.
    Min stora flicka älskar att baka men fixar även gärna en middag ibland.
    Vad duktigt av er att röra på musklerna, har väldigt svårt att komma till skott så här på sommaren. Blir som mest en kvällspromenad och så cykeln till jobbet de dagar inte regnet faller.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  10. Hejsan!
    Åh, en sån smarrig tårta ni har njutit av! Läcker!
    Vad härligt med en semestertripp till Österlen!
    Det är ju så vackert där!
    Hoppas du har en fin sommar!
    Kram Sari

    SvaraRadera
  11. får ja käka upp detta inlägg? x

    SvaraRadera
  12. Mums vilken smackig tårta vad duktig Alida är att baka hon har väl lärt sig av sin mamma.

    Birgitta

    SvaraRadera
  13. Åååå vad gott! Har inte jag också namnsdag snart?
    Kram Jessika

    SvaraRadera
  14. En sådan fin tårta...Alida är verkligen duktig på att baka...Kram Maria

    SvaraRadera
  15. Underbar tårta den skulle man ju bara vilja smaka! Kram Lotta

    SvaraRadera
  16. Sååå smarrigt. Härlig tjej som gillar att baka Det påminner om våra tre.
    Smaskiga bilder som frestar så in i vassen.
    Vi skall ha folk ikväll men jag var lat och köpte en chokladtårta till kaffet,hahaha!!!!!
    Kramizzzzz

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~