torsdag 9 juni 2011

Sommarlov...

är det för skolbarnen...inte för de vuxna ännu.

I dag var det skolavslutning i Stadsparken.


Malva och hennes mamma var med.
Hon passade på att prova 
min sommarhatt.

Till hösten har vi en ny plan
...en ny Läroplan, Lgr11.


Det är alltid spännande att 
starta med något nytt.
Den är ett förtydligande 
av den förra Läroplanen Lpo94.
Om två år har jag varit lärare 
i 40 år och jobbat efter 
Lgr69, Lgr80, Lpo94 
och nu Lgr11. 

Under kommande arbetsdagar
ska vi fördjupa oss lite mer i 
den nya läroplanen.
I slutet av nästa vecka 
börjar mitt sommarlov.


Vallmon blommar under en dag
 sen...


Pionerna är helt ljuvliga nu.



Borra in näsan och dra ett djupt andetag!



22 kommentarer:

  1. Här är det skollov för barnen nästa vecka och lärarna jobbar ytterligare 7 dagar. Vet ju hur otroligt skönt det är när man kan använda dagarna innan sitt eget lov till eget lärande. Tyvärr så blir det alltför lite av det under läsåret.
    Gillade bilden med hatten. Mycket kunskap kvar att fylla i den

    SvaraRadera
  2. Förstår att du längtar tills det blir din tur att få sommarlov. Lpo94 har jag fått lusläsa eftersom jag också har en rikssvensk lärarexamen. Här i landet har det blivit flera varianter av läroplaner genom åren och vi kompletterar med lokala varianter, så...
    Nu är det verkligen bra med en sommarhatt och i rätt färg ser jag! ♥

    SvaraRadera
  3. Även vi har ny läroplan att följa från hösten :)
    Snart får du också njuta av skönt sommarlov!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  4. låter underbart sköööön skolavslutning...snygg hatt förresten!! Lärare i 40 år..det låter det! Jag har jobbat på ett skolcafe´i 20 år..innan det var jag läkarsekreterare..trivs bäst i skolan..ungdomar är mysiga och trevliga, och håller oss unga!! Snart sommarlov för gymnasiet också...ska bli så gött..Pioner ja, doftar så gott..och är vackra att torka..Ha de bra//Kram Karina

    SvaraRadera
  5. Du har hunnit med 40 ..Jag fick nu i vår 30 års förtjänsttecken... Tänk att man jobbat så länge...Men läraryrket blir ju barra bättre år för år..
    Hoppas ni får sommarlov snart. Vår första vecka är på gång.
    Ha det bra!
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  6. Förstod nästan att det var farmors hatt...färgen...*fniss*.
    Ja, nu måste vi ta tag i ett möte!! Jag har ledigt nästa vecka, men vi ska ned till Göteborg några dagar och hälsa på J. sen går jag på schema hela sommaren, vilket gör att jag kommer att ha ett liv som alla andra, JAG VET NÄR JAG SKA JOBBA!! Så nu kan vi spika ett datum!!
    Ha´det så gott vännen, och visst doftar det ljuvligt efter regnet...
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Tänk att Malva också gillar samma färg som farmor=) Spännande med ny läroplan och nytt jobb och massor av kul att se fram emot efter sommaren. Å vilket långt härligt sommarlov sen! Någon sa någon gång att man ska vara brovakt på vintern och lärare på sommaren=) Hörde det faktiskt på den tiden jag bodde i Örebro *fniss*

    Nu får vi väl snart ta ett rendezvous så härliga kvällar som det är=)

    Ha en fin avslutning på veckan!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  8. Ja den nya läroplanen för förskolan ska vi börja arbeta efter när höstarbetet drar i gång.
    Känns spännande för det är en hel del nytt.
    Skolavslutning är så mysigt att gå på. I år var jag på förskoleavslutning i Lillån hos barnbarnet. Förra året var jag i Adolfsberg.
    Får fördela gracerna lite.
    Kram Lillemor

    SvaraRadera
  9. Jasså är du lärare?! Ja, kanske det. Tänkte mig att du var operationssköterska eller nåt sådant men där ser man,,,,pioner ååå,,,
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Du måste nog ha varit väldigt ung när du började som lärare ,Härligt för dig med sommarlov ,kramis Nette

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig bild på lilla Malva.
    Såå skönt med kommande sommarlov men jag jobbar oxå bara nästa vecka sen har jag 2v semester.
    Vallmo och pioner är två väldigt vackra blommor.
    Ha de gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  12. Ville bara önska dig en underbar helg!!!
    Kram
    Lena

    SvaraRadera
  13. Skönt med sommarlov. är får barnen vackert vänta en vecka till innan de får ledigt.

    Vackra blommor.. Väntar på att mina pioner ska slå ut men det verkar dröja...

    Kram Maria

    SvaraRadera
  14. ha en fin helg.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  15. Mysig Pingst på dig
    Kramizzzzz

    SvaraRadera
  16. - Voffö blev dä kväller?!
    ....kommer jag osökt att tänka på med den hatten på det lilla huvudet. ;o)
    Jag minns hur det kändes i magen när sommarlovet började. Långt och underbart med en massa lek och bad. :o)
    Midjemåttet lever sitt eget liv....fast jag tror att munnen är inblandad också....hmm ;o)
    Önskar dig en riktigt härlig helg!
    Största kramen
    Kicki/Min Skattkammare

    SvaraRadera
  17. Jippie!!
    Det gick att kommentera nu!
    Skönt att få vara lite anonym.....;o)

    SvaraRadera
  18. Det är något särskilt med skolavslutningar i alla fall.Själv har jag hunnit med tre stycken i år vilket är ovanligt. Som lärare är det inte alltid som jag kan vara med mina barn på deras men i år gick det! Pionerna är fantastiska just nu. Jag har planterat två nya i år eftersom jag älskar dem både till färg och form.
    Ha en bra vecka!
    Kram Lovisa

    SvaraRadera
  19. Tänk att ungar gillar att prova hattar och mössor! Och mormors sommarhatt passar ju perfekt, lite lagom luftig sådär:)

    Mina pioner är precis sprickfärdiga och förhoppningsvis kommer första idag. Själv kurerar jag en dunderförkylning som började på hemvägen från studentfirandet i fredags. Tänk om jag smittat alla jag kramat?

    Tack för din rara kommentar och att du vill delta i min utlottning:)

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  20. Vilka härliga bilder och vad skönt med sommarlov även om ditt inte börjar riktigt än.Vår son har avslutning nu på onsdag.
    Ha det så bra.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  21. Ja du. Läroplaner kommer och läroplaner går. Den ser i alla fall vacker ut LPO11. Visst är det lite spännande med nya läroplaner!
    Sommar, solsken och LOV! Lilla Malva ser ut att testa på livets förnöjsamheter där på gräsmattan.

    Eklunda.....Ja, på Eklundaskolan startade jag min skogång. Lilla skolgården fram t.o.m trean, sedan den stora och hiskeliga. Det är vackert där ute i Sörby.

    Kramelikram
    /Lotta

    SvaraRadera
  22. Hej Annika!
    Nu var det länge sen. jag har fullt upp på jobbet och med lilla butiken...
    Vi har skolav slutning på fredag och sen jobbar vi en vecka till. Lgr 11 håller vi också på att fördjupar oss i nu. Den känns tydligare!
    Gulligt barnbarn har ni också!
    Ha en skön sommar och kom gärna till vår lilla butik Drömmar & Ting nedanför Lev vackert!
    Kram kram Susanne

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~