fredag 1 april 2011

Hos Honning og Flora

...strax utanför Helsingör,
i Hyllinge,ligger Egholms slott.
Dit kom vi på söndagsförmiddagen.

Vilken fantastisk miljö!


I gamla trädgårdsmästarbostaden finns butiken
som drivs av mor och dotter,
Birgitte och Rikke.

Många rum och utrymmen som möblerats med varor.


Har fanns många olika fågelburar.
Såg att det kom med flera hem till Sverige.


Klart att älsklingsfärgerna
ska vara med på bild.
Blev så glad över att se lite 
av mina färger i allt det vita.
Men att jag inte köpte mig en skål!
Tror att jag var för upptagen
med att titta, njuta och fota.



 Undrar hur de egentligen kunde åka på dessa skridskor?

Från glasverandan
På baksidan av butiken fanns en härlig trädgård.

Kunder är välkomna att ta med sin egen fikakorg
och sitta här och njuta.
Vi blev bjudna på bröd, smör,
honung, mjuk kaka och kaffe/tea.
Klart att det smakade gott här.



Fast man kanske måste duka av lite först...

Rikke har gjort boken tillsammans
med fotografen Tia Borgsmidt.

Efter det här var det dags att
styra bussen mot Sverige igen.
Undrar just om det finns fler
såna här fantastiska ställen
 som vi besökt under resan?

Från Göteborg och uppåt
mötte vi ett snöoväder.
Det kändes underligt eftersom
 vi sett massor med blommande
krokusar, snödroppar, vintergäck.
På ett torg i Köpenhamn
sålde de blommande Körsbärskvistar,
såna med rosa stora blommor.

27 kommentarer:

  1. Så härliga foton från er resa. Det är så att man önskar att man varit med :)
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  2. Ja just där var omgivningen helt fantastisk skulle gärna åka dit på sommaren!
    Önskar dig en riktigt underbar helg!
    Kram/Lena

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder! Jag kommer ihåg att jag tänkte på dig när jag såg bänken med alla lila skålar, ljus och andra saker irl. Visst var det här en helt underbar miljö! Skulle mycket gärna återkomma dit=)

    Önskar dig en fin fredag och en skön helg!Kramar,
    Regina

    SvaraRadera
  4. Vilken fantastisk resa du gjort. Hoppas det blir fler.
    Ha en underbar helg fast det är grått och regnit ute just nu.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Bra bilder från den trevliga resan ,kram Nette

    SvaraRadera
  6. Vilka bilder och vilken resa! Känns lite som om man varit med av att se sera bilder. Men vad mycket ni hunnit se!
    Barbro

    SvaraRadera
  7. Detta stället är ett jag verkligen fastat hos vid flera av er resenärers bloggar. Ska verkligen försöka koma dit i vår då vi planerar en köpenhamstripp.
    Tack för din gulliga kommentar. Vi har målat äggen med vit grundfärg.
    Ha de så gott, kram Ing-Britt

    SvaraRadera
  8. Så underbara bilder från er resa...vem skulle inte vilja åka dit!!! Nu ska jag läsa inlägget under och åker du till Gävlekompisarna så besök Madame Nyberg.

    Ha en fin helg och KRAM Helena

    SvaraRadera
  9. Hejsan! villken underbar resa ni varit på!! det är fantastiska ställen ni besökt..Önskar dig en fin helg! kramiz Jessica

    SvaraRadera
  10. Dina bilder var lika fina som verkligheten hos Honing og Flora. Gillade det lilla rummet med mycket glasveranda känsla och lila. Vad kul att ni skall till Hjo den 6. Vi har öppet butiken den 6 också. Året om har vi öppet tors-fred 11-19 lördag 10 - 16 och söndag 12-17. Å vad det skulle vara roligt om ni ville besöka oss lovar att bjuda på fika med hembakat.
    Hoppas vi ses!

    Kram Helen

    SvaraRadera
  11. Det första som slår mig när jag ser bilderna är ... Ingen snö! Otroligt när man tittar ut här just nu! Det där lever du länge på! Favoritfärgen din fick vara med också. Gillar bilden från trädgården där! Tänk att få ta med sig en fikakorg och sitta ute! Ha en skön helg! ♥

    SvaraRadera
  12. Det där är ett ställe jag ska besöka nångång. Verkar helmysigt där och är i min smak. Bara det att få ta med sig picknick korgen för att fika.

    Ha en skön helg
    kram Maria

    SvaraRadera
  13. Hej där!
    Förstår att du varit på en härlig tur! Mycket att upptäcka förstår jag!
    Ha en bra helg!
    Carin

    SvaraRadera
  14. Ja, det var väl dina färger...
    Tillochmed blommorna var lila och
    fina!
    Hoppas du får en fin helg!
    Kram Nina

    SvaraRadera
  15. Vilken tripp av inspiration, förstår att du var upptagen med att insupa, uppleva och fota!
    Kul att få följa med genom bloggen din =)

    Till USA är det liksom en brokig skara av delar ur släkten som ska med.
    Hoppas på härliga upplevelser där...
    Ha en go helg,
    kram Sussi

    SvaraRadera
  16. Hejsan!
    Åh, vilken fantastisk resa du varit på! Underbara bilder som jag får kika lite närmare på imorgon. Nu är det sängen som gäller!
    HA en fin helg!
    Kram Sari

    SvaraRadera
  17. Åh så vackert du illustrerar denna underbara butik och dess miljö!!! Jättefina bilder!!! :) Jag var där för några år sedan, och fastnade då för en badkarshylla.... så fin, men alldeles för dyr för att få följa med hem! :P

    Ha det så gott och må väl!
    Jag hoppas att du får en skön och trivsam helg!!!
    Stor Kram♥ Maria

    ...jag är på Navet (i åk 8-9), så himla roligt!!! :) På vilken skola jobbar du?

    SvaraRadera
  18. Hejsan, kul att få kika in på din blogg. Vilken underbar butik Honning & Flora var, kunde ha stannat där hur länge som helst. Hoppas hemresan gick bra, ha en fortsatt trevlig lördag //Marie

    SvaraRadera
  19. Härliga bilder från resan, känns ju som man har varit med när man tittar på allt vackert! Kram Iréne

    SvaraRadera
  20. Nu känns resan mestadels som en dröm, har man verkligen varit där? Håller fast vid fotona och försöker minnas alla häftiga idéer och infall att förverkliga härhemma...stackars min man vad han kommer att få jobba snart, heh!
    Ha en fin helg, hoppas vårvädret snart kommer hit också!
    Eija

    SvaraRadera
  21. Detta var telepati, Annika, du skrev en kommentar hos mig samtidigt som jag plitade ner rader här!
    Så det kan bli! Vet du, här är det vinter fortfarande, snö överallt och jag som längtar att få sätta spaden i jorden nu...det lär bli någon gång i juni som det känns nu...lite tröstlöst!
    Men det lär explodera sen när solen börjar skina ordentligt. Till midsommar är vi ikapp er därnere sägs det!
    Eija

    SvaraRadera
  22. Vilken härlig resa ni hade.
    Kul med alla bilder man känner sig nästan delaktig.
    Hoppas du hittade mycket fint.
    Kram Lillemor

    SvaraRadera
  23. Vilken underbar resa du varit med på!
    Tur att vi hemmavarande får njuta av bilderna.
    Ha en skön söndag,
    Agneta

    SvaraRadera
  24. Den där boken har jag faktikt lagt vantarna på och är på väg hem till mig... :)

    Trevlig söndag! Kram Kram C

    SvaraRadera
  25. Ni verkar ju ha sett en hel del vackert :O).
    Ha en fin söndag.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  26. OKEY nu är jag verkligen avis, skulle så gärna varit med på resan. En del grejer har vi dock även i lilla Askersund: skålarna, från IB Laursen,olika burar,muggar,glasklockor, gamla lerkrukor, körbärskvistar och krocus har vi haft i flera veckor och snödropparna blommar för fullt!!!! Men MILJÖN saknar vi verkligen! Kram Annika i Askersund

    SvaraRadera
  27. Vilka härliga bilder! En underbar resa verkar ni haft...Kram Susanne

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~