tisdag 21 september 2010

Det är hemligt...

...var jag plockar Svart trumpetsvamp.
Endast Herr D&D vet var de växer.

Jag trampar på min barndoms stigar
och i den skogen där jag är hemma.
Frihet att bara gå och ändå veta var
jag befinner mig.

Framåt kvällen i går tog jag bilen till
favoritskogen och fyllde en korg med
Svart trumpetsvamp, Gul trumpetsvamp och
Trattkantareller och Kantareller
.....på trekvart.
Har inte varit i skogen på ett tag
och kunde inte hålla mig därifrån längre.



I helgen var vi i Linköping och campade.
Vi bodde såpass att vi promenerade in till centrum.




Vi gick förbi ett gammalt vackert hus
och där fanns en liten butik.
Ser ni speglingen i fönstret?



Såg ett vackert lapptäcke där.


Carina med Ängel i vitt har virkat den här fina väskan.
Såg den på bloggmarknaden och nu låg den i min
brevlåda då vi kom hem i söndags.
Verkligen supersöt!



Upptäckte att den vita Höstanemonen blommar!

Jipppie!

Jag har planterat dem flera gånger
men i år, äntligen, så tog den sig.


Stjärnflockan blommar om.



19 kommentarer:

  1. Hej Annika! Nu hade jag några fina inlägg att läsa hos dig! Du hade en skön helg och helt fantastiskt med alla de där svamparna! Lyckostsvamp! Ha en fin dag! ♥

    SvaraRadera
  2. Tittar in och önskar dig en fin dag!
    Kram Åsa.

    SvaraRadera
  3. Hej från Mi på morgonkvisten.

    Ha´en fin dag !

    SvaraRadera
  4. Hej Annika!
    Vad du har hunnit! Väskan är ju så fin! Även i hösten kan vi har så många fina blommor, härligt!
    Har en trevlig tisdag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  5. så fina bilder. verkade som en mysig liten butik.
    vilken fin väska du fått.
    jag har tulpanknölar som borde snart planteras och så vill jag gärna ha nåt till. Men..men..rabatten sku behövas först ;) Börjar bli så trångt i den rabatt jag lägger ner allt i.
    Tusen tack för dina fina kommentarer i bloggen min. det känns så trevligt att veta att du är där och tänker på mig.
    Tillsvidare inga tecken på att lillen vill ut.
    Nu i morse sade sonen att tänk om bebisen aldrig kommer ut..hihi..
    ~marita~

    SvaraRadera
  6. Visst är det mysigt i Linköping, och alldeles lagom långt för en helg.
    Blir lite full i skratt, när jag köpte min sista höstanemon så stod jag och valde mellan en mörkrosa och en vit, men nu ser jag vilken jag skulle ha tagit...så vacker!!
    Blir JÄTTEGLAD om du har något tips om vinterförvaring till mina pellismonster, flera har sagt åt mej att klippa ner dem rejält, men det är just det som är skillnaden mellan vilda och vanliga, de vilda ska man klippa så lite som möjligt har jag fått lära mej. Eftersom de är grövre så förblöder de lättare, sen om det stämmer vet jag förstås inte. Men plats tar de...
    Ha en riktigt skön dag!!
    Kram♥

    SvaraRadera
  7. Hello!
    Jag har länge tänkt att fråga var du är uppvuxen någonstans? Särskilt om du är uppvuxen nära någon skog.......
    Jag frågar inte av någon särskild anledning, tycker bara sånt är så intressant....;o))))
    Men vet du.....en svampexpert på TV sa att äta fel svamp är att leka med döden. Det är ju fruktansvärt, vet inte om jag skulle våga äta trumpeter. Tänk om det är en trombon...?
    Fniss.....
    Kram

    SvaraRadera
  8. Bloggmarknad låter så kul......och vilket lapptäcke du såg. Jag har inte plockat en enda svamp i år...undrar om det blir någon tur till skogen alls, jag bor ju nästan mitt i den. Vad säger man....man ser inte skogen för alla trän ;)

    SvaraRadera
  9. Mysigt och gå och strosa och vet precis var man är!
    Vilken härlig korg med svamp!
    Ha en fin em.
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  10. Visst är det härligt med svamptider.Titta gärna in till mig och se mitt höstpyssel jag gjort idag, av det underbara som bara hösten kan ge.Jag är supernöjd!

    SvaraRadera
  11. Jag tror jag vet vilken skog det är...
    Vad roligt och få så mycket svamp och allt gott man kan göra av det.
    Vilken fint fat du har frukt i är det hjärtformat?
    Kram Lillemor

    SvaraRadera
  12. Hejsan svejsan.

    Gud vad gott med varm macka med god svamp på, nu blev jag jättehungrig. Hoppas allt är bra med dig.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  13. Goda svampar! och vacker höstanemon, ha en bra vecka!

    SvaraRadera
  14. Den där fyllda svampkorgen såg härlig ut! Kantareller och trattisar har vi hittat, men inte trumpetsvamp som visst ska vara så läcker. Du har väl redan varit där och plockat kan jag tro... ;-) Du vet väl att alla svampar är ätliga - i alla fall EN gång?!

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  15. Tack för din hälsning vännen! Hoppas lilla tjejen mår bättre imorn! Jag var inte så mycket ute idag. Har bara sytt och det vanliga hemmafix.
    Har en skön onsdag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  16. Mmmmm du en sådan skog är härligt att ha..jag har oxå en skog där jag har full koll..för när man var liten och hade spring i benen utforskade man ju varje vrå och lärde sig sin skog utan o innan..

    Så gott med en sådan skörd..Linköping är en makalöst trevlig stad..

    Vackra bilder..och favoritblommorna blommar :)

    SvaraRadera
  17. Åh, har faktiskt gett upp skogsturerna efter svamp för i år... Hittade (håll i dig nu) totalt tre kantareller efter åtskilliga dagar och timmar i skogen. Nå väl, fick i alla fall en hel del motion ;0).

    Kram/ Anna (vita rosor och förgätmigej)

    SvaraRadera
  18. Hej Annika.

    Jag var på möbelhandlaren för att köpa en kudde som jag såg katalogen som jag även hittade ljusstakarna som du var intresserad av. Tydligen har de inte de sakerna i butik utan beställer hem dem om man vill ha, gällde även ljusstakarna. Bara så du vet att man inte kan få dem samma dag.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  19. Hej!
    Hoppas du mår bra och har haft en fin vecka!
    Här är det hosta och feber!
    Har en mysig fredag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~