söndag 22 augusti 2010

Svart trumpetsvamp...

är inte lätt att upptäcka.
Men  har man väl sett en så
hittar man många på ett ställe.
Jag fick ihop 5-6 liter!
Minns att som barn var det stor
sensation då pappa hittade ett ställe med dem.
Smaken kommer bäst fram om de torkas.
Svampen beskrivs i vissa böcker
som en av de godaste.


Kungafamiljen var på besök i Örebro i går.
För 200 år sedan kröntes
den första Bernadotte
till kung just här i vårt slott.
Royalistisk yra i hela staden.
♣ ♦ ♥

Vi hade besök av vår egen lilla prinsessa.




Hon somnade gott i mammans famn .


25 kommentarer:

  1. So cute little feet!
    Can´t they always be that little? ;O)
    Hugs
    Michaela

    SvaraRadera
  2. en liten söting.
    Björnbären är vilda.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  3. Annika vilket skatt det är min favorit svamp har hittat den en gång i STockholmstrakten och då plockade jag två papperskassar fulla.
    Känner doften från den ända hit.
    Även den lilla känner jag doften... inte blöjdoften utan den där bAbydoften liksom.

    Ha en bra dag
    Annika

    SvaraRadera
  4. Var också ute och plockade svamp idag (bara kantareller) men min mamma sa att hon visste ett ställe där det växer trumpetsvamp. Jag har aldrig provat det men det kanske är dags nu??

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  5. Din egen lilla prinessa håller jag som favorit i kungafamiljen..så goa bilder..du vet att jag är så svag för händer och fötter..:)

    Svart trumpetsvamp..delikat..jag har aldrig plockat den..trots många svamprundor..

    SvaraRadera
  6. Du har haft en underbar helg du också förstår jag. Svart trumpetsvamp vilken lycka, det är dåligt med den varan i vår skog, plockade själv kantareller. Ett besök av barnbarnet är alltid välkommet eller hur?
    Kram Lillemor

    SvaraRadera
  7. Jag är ingen riktig svampplockare.Det enda jag plockar är kantareller och i år blev det att köpa dem på torget :)
    Söt prinsessa ni hade på besök !
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  8. Kul! Den svampen har vi inte här uppe. Har dock plockat en massa Karl-Johan och kantareller idag, Mums!
    Ha de gott!
    Kram
    /Sara

    SvaraRadera
  9. Ursäkta men måste få rätta dig lite, han kröntes inte i Örebro - han valdes till kung i Örebro men han satte aldrig sin fot här, egentligen. Fast det är roligare att tänka att han kröntes här :)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Du råkar ha tur med svamp.
    Sku gärna ta en vända till skogen men ha hört att det är dåligt med svamp hos oss..
    Lillgumman verkar ha vuxit hon. så söta små händer.
    ~marita~

    SvaraRadera
  11. Litet barndomsminnen för dig med trumpetsvampen då!
    Så söta bilder av er prinsessa. Förstår att hon gör er dag perfekt!
    Ha en bra arbetsvecka du! ♥

    SvaraRadera
  12. Vad modig du är, jag törs bara plocka kantareller. Vad gosigt med en egen prinsessa.
    Ha de gott//Marie

    SvaraRadera
  13. Visst är det roligt när man träffar på svart trumpetsvamp. Och god är den också!

    SvaraRadera
  14. hejsvejs..ingen aning vad det blir för kamera. är sååå oteknisk. Nån som tar bra bilder..hih..
    den gamla är över 5 år och nu har zoomen fastnat så att den inte går in igen :( Kan säket fixas, men vill gärna ha en ny kamera när den gamla bara krånglar.
    Go' natt...nu ska jag i säng nattugla som jag är har jag vakat igen :o)
    ~marita~

    SvaraRadera
  15. Trumpetsvamp....har jag aldrig hittat...visste inte att den fanns. Jag är full av beundran för den som kan plocka olika svampar och sen vet vad man ska göra med den. Åh vilka kungliga besök du varit med om.........såg nåt på tv som hastigast.
    kram//

    SvaraRadera
  16. Åh vilken lycka att hitta svamp!
    Har mailat dig!
    Ha en riktigt härlig dag!
    Kramis/LenaS

    SvaraRadera
  17. Vilka söta babybilder på lilla sessan!!! Tänk att allt är så gulligt på de små liven! :)

    Blir lite sugen på att bege mig ut i svampskogen när jag ser hur mycket god svamp som finns!

    Apropå helgens kungabesök... Vi fick en liten glimt av dem då vi lagom kom ut från SF´s biograf i lördags! :)

    Ha det gott!
    KRAM

    SvaraRadera
  18. Men jisses så mycket svamp du hittar!! Alla säger att det är ett bra år..men inte hittar jag någe ;)

    Ha en härlig, solig måndagskväll!!

    Kramis Sanne

    SvaraRadera
  19. Så läcker svampen såg ut!

    Söta fossingar också :-)

    Kram Maud

    <Gårdsromantik-ljuvlig-lantromantik-på-nätet

    SvaraRadera
  20. Ja men det är väl bland det godaste som finns med svamp...mums...
    Å sicken liten gullig hand...
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  21. Tack för hälsningen! Tänker på dig rätt ofta...
    Förstår att du haft en skön sommar och att du fått njuta en hel av del mjuka babyfötter och knubbiga barnhänder. En lycka...obeskrivlig!
    Ska kika runt lite mer noga hos Kicki....den 4 sept ser ju kul ut. Ska du ha ett stånd med försäljning?
    Från Skåre till mig är det inte alls långt...men jag förstår hur det är. Jag hinner ju inget annat än pappa de få gånger jag är i Örebro.
    Kram, kram
    /Lotta

    SvaraRadera
  22. Hej och hallå!
    Här kommer ett vykort från Orust!
    Jag klickade mig vidare till dig från Lotta "Hipp som happ" och har strosat runt bland vackra bilder här hos dig en stund. Såg att du hade besökt vår vackra ö i sommar.
    Vi plockar ofta svamp men ännu har jag aldrig funnit någon svart trumpetsvamp. Någon gång kanske jag har turen att upptäcka den!
    Allt gott!
    Marita.

    SvaraRadera
  23. Visst är det roligt när man hittar svamp, nästan som att gå på en liten skattjakt i skogen....

    Kul för er när lilla prinsessan kommer på besök.....Härliga bilder!

    Kram Therese

    SvaraRadera
  24. Lyckans ost! Jag vill också hitta svart trumpetsvamp! Jag plockar vanligtvis en hel massa trattkantareller, men jag har aldrig hittat svart trumpetsvamp. Men jag har inte ännu gett upp, kanska jag också någongång hittar dem!
    Kram, Mona

    SvaraRadera
  25. Vad härligt att hitta så mycket svamp!
    Ja, trattkantareller och trumpetsvamp är
    mycket roligare att plocka, för man hittar
    som du säger oftast mycket mer.

    Lycka är: Ett kärt barnbarn :)

    Kram Nina

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~