fredag 20 augusti 2010

Härliga tider

Ni vet ju att det är  härliga tider i skogen nu.
Ännu har jag inte haft möjlighet att vara där och leta
    Skogens guld.
Men min systerdotters man,
han kan hitta svamp som ingen annan.

Ja nu pratar vi om kantareller.
Han gillar att plocka men inte resten...att rensa...äta (bara lite)

Tack snälla M för all svamp som jag fick!
♥♥♥♥♥

Visst är det fantastiskt snällt att ge dem till mig.

Förra året plockade jag ca 90 liter kantareller.

Det är ju så kul att få och att plocka.

Tänk så mumsigt att äta!


Det här är ca 12 liter.

Då vet ni vad jag gör i kväll...


...RENSAR SVAMP.

Sen kan du komma på en svampmacka eller nåt ;o)).


I morgon har vi kungafamiljen på besök i staden.

Ha en härlig fredag!

annika


25 kommentarer:

  1. Härliga gula smaksensationer.
    Alla visar kantisar på sina bloggar.Rantamor hade plockat.
    Skriver till Dig som till henne, jag köper nog mina på Torget.tror de kostar 195:-/kg.Vet inte var jag hittar dom, jo i skogen, men var någonstans.Gillar inte att gå i skogen, hjärtat slår volter.Jag får andnöd.

    Men kantareller vill jag ha,lökbrynta i smör på en macka. Mums. Härlig Fredag till Dig också ! Hälsa Knugen o.Slivia

    SvaraRadera
  2. Ohhh skulle gärna komma på en svampmacka!! Våran lilla skogsplutt här bredvid är full med svamp, allt utom kantareller...Ska lura med mannen i helgen längre upp i de mörka djupa skogarna.
    Ha´en skön helg vännen!!
    Kramkram

    SvaraRadera
  3. Åh vad härligt. Jag är den enda i vår familj som äter svamp så jag kommer gärna på en svampmacka :O)
    Ha en fin helg
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  4. Ja, jag kommer gärna! Vi var till skogen igår kväll. Eller, rättare sagt...vi skulle, gå i skogen. Då såg jag en orm.....ja, så var den skogspromenaden avklarad!
    Jag får väl testa igen eller köpa på torget.
    Hoppas du får en fin dag!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hallå där
    Vilken lyllos du är som får svamp
    Ja jag skall inte säga nåt jag brukar få en massa av ett par kompisar till oss.
    De plockar och plockar så det står härliga till.
    jag får svamp så får de något gott att dricka till den istället.Mycket lättvindigare för en lat käring hahahaha.
    Ha en riktig mysig helg...Härligt inlägg.. jättebra med pappisen till svampen ....Så skall det vara.
    Kramizzzzzz

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Visst är det härligt med kantareller! Fast jag håller med din släkting om att det är tråkigt att rensa... Man blir så stel i axlarna. 90 liter förra året, det var inte illa!

    Ser att jag har missat många fina inlägg från dig. Får läsa ikapp så småningom... Hinner inte just nu, tyvärr.

    Sensommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  8. Jag är usel på att hitta svamp. När jag var liten minns jag hur hela familjen stannade (på samma ställe varje gång) och åkte hem med korgarna fulla. Synd att jag inte har en aning om var vi var... Men jag ska ut i skogen i helgen igen. Skam den som ger sig för en guldmacka är bland det bästa jag vet!

    SvaraRadera
  9. vad massor svamp. Tycker om att plocka men inte rensa.
    ~marita~

    SvaraRadera
  10. Tack själv för en jättetrevlig och pratig eftermiddag och förkväll. Hoppas både på massor av svamp och att se de kungliga i Stjärnsund.
    Kram Lillemor

    SvaraRadera
  11. Wow vilken svampplockare du känner, vilka mängder han fått ihop trots torkan. Här finns inte en svamp, iaf har inte jag hittat någon.
    Kommer gärna över på en svampmacka ;)

    Trevlig Helg!!

    SvaraRadera
  12. Vi var ju en vecka på semester så vi var i Ålesund Molde Kristiansund Runde och runt där. Vi hade en helt fantastisk vecka Jag har en hel del bilder därifrån på bloggen och det kommer fler framöver.Vi älskar Norge med dess natur.
    Kul att du blev glad att se mig här
    När jag fotade solnedgången fotade jag dina vänners hus också hahaha!!!!!
    kramizzzzzz

    SvaraRadera
  13. Det är flott hos dig, skogens guld och kungafamilj! )0 liter... man blir mållös1 Önskar att jag kunde hitta en liter! :o) Som sagt vad, du bor på ett bra ställe!
    Ha en skön helg! ♥

    SvaraRadera
  14. Hej!

    Åh så gott, vart har ni varit, finns det en hel kantarellskog som inte jag vet om???? :) Tror faktiskt aldrig jag har hittat en enda svamp i hela mitt liv, jo de som växer på tomten och jag kan lova att de är inte gula och heter kantarell. Hoppas det blir goda mackor.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  15. Himmel så läckert med svamp i en kartong..jag smälter av sådant..oj..nittio liter förra året..lever du på svamp eller..:) mmmm gott är det verkligen....ha det great o hälsa lilla skärpen..ha ha dottern o jag kallar drottningen för lilla skärpen..för Silvia sa en gång..
    - Vilken skärpen ska jag ta tycker du..man kan ha klänningarna flera gånger och bara ändra skärpen..hör du tyskan..:)

    SvaraRadera
  16. Du vad gott!
    Har för dåligt lokalsinne och rygg för dylika aktiviteter. Lyllos dig!
    Kram
    Caroline

    SvaraRadera
  17. Mums vad gott med smörstekta kantareller//Britt

    SvaraRadera
  18. Ja du, jag skulle gärna komma in på en svampmacka...om inte resvägen var så lång :)
    Roligt med kungabesök också.
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  19. Hej!
    90 liter jag tror jag svimmar!
    Gud så gott jag blir så sugen.
    Jag får väl åka och köpa några imorgon ´för jag hittar aldrig kantareller bara höstisar.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  20. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  21. Vilken lyx att få kantareller så där.... Underbart!!! ...Vad går upp mot smörstekta kantareller.... Mums! :)

    Önskar dig en fin fredagkväll och helg!!!
    KRAM!

    SvaraRadera
  22. Jisses vadsvamp, så gott, jag har allt annat än svampögon så min fina styvis brukar komma med några liter ibland, det är ju så gott!!
    Så kul att ni ska med på bussresan det kommer blir superkul tror jag och ännu roligare att du kan vara med den 4/9!
    Ha en riktigt härlig dag!
    Kramis/LenaS

    SvaraRadera
  23. http://sottnott.blogspot.com/
    ... jag har 2 bloggar...

    Hej
    Så kul att hitta massor av kantareller, när man bara behöver "krypa omkring" och ösa i korgen.
    Jag gör så här när jag rensar; fyller upp diskhon med kallt vatten, vispar ner drygt decilitern med vetemjöl, i med svampen (där jag först har tagit bort foten, med jord) vänder svampen försiktigt, låter den ligga en stund, tar upp och sköljer av mjölvattnet, de är nu helt rena.
    Prova i en liten skala, för att se om det är något för dej.

    Ha en underbar vecka
    Kramar
    /Maggan

    SvaraRadera
  24. Oj så mycket svamp. Får mig att fundera över om jag ska dra till skogs i eftermiddag...
    Ha en bra fortsättning på helgen! /SA

    SvaraRadera
  25. Ser gått ut.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~