måndag 17 maj 2010

Några som har mått bra av vintern


...är Julrosorna.
 Oj så de växt till sig under snötäcket!



Underbara...
men det går inget vidare att
ta av en och sätta i en vas
för den slokar direkt.





Andra som har gillat snötäcket
är tulpanerna.

 

Där jag tidigare endast sett ett fåtal tulpaner
där kommer det upp många.




Undrar hur den Kinesiska Buskpionen har tyckt om vintern?
Ska bli intressant att se hur blomningen blir i år.

~~***~~

Tur att det blev så fint på eftermiddagen
så vi fick en kväll i trädgården
och en hel del blev gjort.
Jag älskar de här långa ljusa kvällarna
...har svårt att natta mig.



20 kommentarer:

  1. Visst är det härligt när trädgården vaknar!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  2. Men tänk att du lyckas med julrosen. Jag har inte förstått mig på det där att plantera den ute... Härliga bilder. Jag vill också ha pion! Ska göra slag i saken rätt snart! Jo, jag gillar Flash. kanske det beror på att jag får åka till vårt lands huvudstad (eller er) för att hitta en sådan. Jag köper byxor där som passar som en smäck! Ha det bäst! ♥

    SvaraRadera
  3. Håller med dig, helt hopplöst att koja sig den här årstiden. I natt var jag t o m ute på Facebokk när jag inte kunde sova. Hur gammal (eller ung?) är man egentligen?
    Vilken helt fantastisk julros. Vet inte vad jag gör för fel, har provat flera gånger men lyckas inte.
    Återkommer med pajreceptet. Det var som sagt en riktig höjdare!
    kram
    Caroline

    SvaraRadera
  4. Vad vacker julrosen är! Borde kanske satsa på sådana. Det är så härligt så här års när allt blommar i trädgården.

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  5. Mmmmm du vilka skönheter..jag är ju besatt av Helleborus och har oxå en hel del ex här i trädgården..dina är fantastiska och jag ser att du tycker om vita blommor som jag..nice..

    ja den bästa tiden är nu o fram till midsommar..ljusa kvällar är magiska..

    SvaraRadera
  6. Den pionen får mitt hjärta att klappa extra ;)
    Jag får köpa något billigt som t ex aklejor och fylla ut luckorna i min vita rabatt.....Grrr för en vinter som tar kål på växter (som den vi haft) Var och tittade hos en kund där vi satte växter för 4 siffrigt belopp. Gissa om jag var nervös men som tur var verkar nästan allt vara på gång!
    Kram//

    SvaraRadera
  7. Oj, tack för kommentaren.....banne mig tror jag inte solen tittar fram ;)

    SvaraRadera
  8. Attans va roliga "saker" du har i din trädgård!
    Än så länge finns här bara vanliga "bonnpioner" men det kanske är dags för lite förändring, även där...Tänker ta en tur till Julita snart, de har ju en genbank för pioner tror jag, iallafall en stor odling.
    Ha´en bra dag!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Underbara bilder du har av blommor och barn!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  10. Vad härligt att ha så mycket vackert blomster i trädgården! Att påta i jorden kan vara en riktig "Lisa för själen"!

    Ha det gott!
    Maria

    SvaraRadera
  11. Hej Annika
    Men ojsan så himla många ljuvliga bilder.
    Din julrosor är superfina.
    Men allra allra finast är den lilla handen på barnbarnet, sån ljuvlig varelse.
    Sen är dina inlägg längre ner härligt att få se, hur ni äter på altanen och njuter av våren.
    I dag har vi själva helt magiskt väder.
    Man varnar, på lokalnyheterna dock för att fyra stora vägar stängs av på grund av vårfloden, men jag gillar den, tycker det är härligt med allt vatten, går så fort förbi.
    Kramar till dig vännen.
    Zara

    SvaraRadera
  12. Mmm härligt när det vaknar till liv ute, dina blommor verkar ju trivas förträffligt!
    Här har det varit så varmt idag, alldeles nyss kom värsta åskskuren...men nu tittar allt solen fram igen!
    Härligt!

    Ha det gott!
    Kramis!

    SvaraRadera
  13. så mycket vackra blommor.
    kram
    hanna

    SvaraRadera
  14. Vad vackra dina julrosor är. Har inte vågat mig på att skaffa dem eftersom jag tror de är svåra att klara av. Mina gröna fingrar har nämligen saktat farten.

    SvaraRadera
  15. Hej vännen! Vilka vackra o klara bilder du tagit på blommorna. Julrosen är underbar och färgen på tulpanerna ser ljuvliga ut....Ha en fortsatt bra vecka! kram Therese

    SvaraRadera
  16. Så fin din julros är!! Jag har köpt min första och ska försöka få den att växa ute, vet inte om det lyckas här uppe. 2 pioner har dött under vintern hos oss, fast vi hade massor med snö, det var väl för kallt...Skönt nu när alla blommor börjar slå ut och vi har fått värmen hit!

    SvaraRadera
  17. Ja visst är det underbart nu när det riktigt sprakar i trädgården av allt som växer!

    Kul att du vill va med i min utlottning.

    Kram britt

    SvaraRadera
  18. Grattis till ditt ljuvliga barnbarn...visst är det helt underbart detta mirakel=)!
    Kram Clara

    SvaraRadera
  19. Förstår att Malva lockar dig mer än vad trädgården gör just nu.., fick du nu snusa ordentligt mycket:)?
    Visst är det väl härligt med dom små liven!

    Nu åskar det till tusen här i Dalsland kan du tro, hela huset vibrerar och jag försöker vara beredd med kaffetermosen laddad och ljus och tändstickor på bordet:)
    Det är mörkt som i natten......

    Hoppas du får en fortsatt skön vecka och helg...
    Kram
    Marianne

    SvaraRadera
  20. Tack för tipset om julrosen! Ska bygga en stenring runt min!! Men min blommar i december. Kanske finns olika... Och så stora dina pioner är... redan! Men allt har sin tid! Ha det gott!!
    Hulda

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~