fredag 12 mars 2010

Det gränslösaste äventyret




" När jag gick i småskolan frågade fröken oss en dag, om vi visste,vad Gud givit oss näsan till, och en liten gosse svarade fromt: "Till att ha snor i."




Ack, Albin,hur kunde du svara så enfaldigt, visste du verkligen inte, att vi fått vår näsa för att vi som små hundvalpar ska nosa och vädra oss fram genom vårt barnaliv och upptäcka saligheter?



Gör som jag, Albin, lägg fem nyplockade smultron i en bleckmugg och borra ner näsan ordentligt, mer behövs inte, du har hela sommarens väsen där i muggen.




 Och sätt nosen intill en av mors nybakade bruna limpor just när hon tar den ur ugnen, doftar den inte trygghet och hem och vardagstrivsel lång väg?



Men det finns en doft ljuvare än den av smultron och nybakat bröd, vill du känna den, Albin?



Gör då som jag,ta din nya sagobok, öppna den, lukta säjer jag...i tryckfärgens doft bor det gränslösaste av alla äventyr. Du kan känna på lukten hur roligt det ska bli att läsa boken, förstår du nu, Albin, att näsan inte bara är till att ha snor i?



Det gränslösatste av barndomens äventyr, ja det var läsäventyret. Och för mej började det, när jag för första gången fick en egen bok och luktade mej in i den. I den stunden föddes min läshunger, och bättre gåva har jag inte fått av livet"

Om läshunger 1956 skrev Astrid Lindgren
i tidningen Barnen och vi
Ur Det gränslösaste äventyret
Astrid Lindgren



20 kommentarer:

  1. Så fin text och vackra bilder till!
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  2. Ljuvligt, ljuvligt, ljuvligt inlägg denna gråmulna fredag! Bilderna och texten lyfter min morgon upp bland molnen:
    Kraaam//Carolina

    SvaraRadera
  3. Den där Astrid, hon kunde skriva hon:)
    Och mycket, mycket sanning ligger i de där orden. Själv tror jag det började med Kittyböcker och sedan har det bara fortsatt.
    Det går ju inte ens att jämföra en bok och en film. Boken slår alltid filmen.

    Ha en toppenhelg.
    Camilla

    SvaraRadera
  4. Åh vilket livbejakande inlägg! Rakt in hjärtta hos en som har "Låg" på besök idag!
    Tack Annika
    stor kram
    Caroline

    SvaraRadera
  5. Men det här gillar ju jag! Härligt inlägg att börja helgen med!
    Önskar dig en skön helg! ♥

    SvaraRadera
  6. Varför fick inte vår kära Astrid Lindgren nobelpriset för....Det finns ingen som kan skriva så bra o hjärtligt som Astrid! Vilka underbara ranunkel du tagit kort på! Önskar dig en skön helg med solsken! Vårkramar till dig! Therese

    SvaraRadera
  7. Hej
    Men vilken underbar berättelse, är det Astrid Lindgren som skrev så?
    Och vilka fin bilder du visar på blommor så helt bedårande.
    Du har en ny logga upptill som är så vacker.
    Ha en fin helg.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  8. Vilket vackert inlägg du har gjort!!
    Kloka ord och vackra bilder!
    Ja, Astrid, Astrid! Vad säger man! En klokare människa får man leta efter.
    Hoppas du får en fin helg!
    Här hoppas vi nu att magsjukorna gett sig för denna gång...
    Kram Sari

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig vacker berättelse.Har aldrig hört den och av vår kära Astrid.Man slutar aldrig förundras över hennes genialitet.
    Dina bilder därtill gör en ännu mera rörd och nöjd med titten hos dej!

    Kram och trevlig helg Kajsa

    SvaraRadera
  10. Underbar läsning..
    Den där AStrid är väl älskad av alla.
    Varför fick hon aldrig nobelpris?
    ha en skön helg
    Annika
    Bilderna är så läckra att man vill äta upp dem

    SvaraRadera
  11. Underbara Astrid!! Så klok och så underfundig. Ibland känns det som om vi inte uppskattade henne tillräckligt. När man läser hennes böcker så får man hela tiden målande bilder för sin inre syn. Berättarkonst kallas det!!
    Ha´en skön helg nu!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Underbart härligt inlägg :D !
    Ha en skön helg! Kram Kicki

    SvaraRadera
  13. Härliga bilder och tänkvärda ord.
    Vi behöver stanna upp och njuta.
    Astrid var fantastisk!
    Såg att du lyssnar på böcker. Det har jag gjort sista veckan jag varit sjukskriven, skönt.
    Ha en underbar helg i solen!
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  14. Jag säger bara: Underbart!!

    Kram på dig och ha en skön lördag.
    Eva-Mari

    SvaraRadera
  15. Så fint du skriver om att läsa. Vackra bilder du visar också. Önskar dig en trevlig helg!
    Kram
    /Sara

    SvaraRadera
  16. Så bra!
    Och det som är ännu bättre; att det idag finns så många sätt att lära sig berätta och lära sig att upptäcka världen. Bloggar är ett av dem;-)

    Tackar;

    Peter

    SvaraRadera
  17. Vilka kloka ord och vackra bilder! Det är en lisa för själen att besöka din blogg!
    Hoppas att du får en skön söndag och en bra vecka!
    Kram Lovisa

    SvaraRadera
  18. God Morron! Hoppas att det gick bra hos sonen igår. Vad flitiga o snälla ni är....Måste vara toppen att ha så händiga föräldrar! Önskar dig en skön söndag! Många Vårkramar till dig! Therese

    SvaraRadera
  19. Annica...jag drunknar i dina bilder..jag blir helt förlorad..mmmmm näsan ska man ha till blommor och nybakat börd..ögat ska man ha till Ditten o Datten..makalöst fint..suck jaaaa...

    SvaraRadera
  20. Du...jag blev så sugen på att njuta lite till här av dina ljuvliga Ranunklar...jag svimmar lite..och du jag tycker om att svimma här..bästa stället kan jag meddela..

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~