tisdag 22 december 2009

Pepparkaksbak

För ett par veckor sen gjorde jag

 en pepparkaksdeg.

   





Man sjuder smör, sirap och socker.




Så ställde jag ut degen

på altanen för att svalna.



Först i kväll blev det gräddning av.

Det är enkelt eftersom jag skär kakorna,

bäst går det om degen är lite halvfryst .



Passade på att baka

drömmar med saffran

och pepparkaksgrottor med lingonsylt.



Det var länge sen vi hade en sån

vacker jul

med all snö.



Det snöar för fullt nu i kväll.







En gammal tomte

från

mitt föräldrahem.

14 kommentarer:

  1. Vilket underbart inlägg.Fina och mysiga bilder du visar.Ha nu en RIKTIGT GOD JUL VÄNNEN KRAM RITA♥

    SvaraRadera
  2. Oj vad det har bakats, härligt! Idag dan före dopparedan har vi flera plusgrader, tänk om snön försvinner till dopparedan! Det vore inte kul :( Ha en riktigt skön julhelg!

    SvaraRadera
  3. Men åhhh, en nästan helt likadan tomte hade min mormor som stod i trappen upp till övervåningen, o vi barn hade stränga förmaningar att bara titta med ögonen, men hur många gånger tog man inte fingret försiktigt o strök över den lite skrovliga o spruckna färgen på tomten...o hoppades vid gud att den inte skulle ramla ner o gå i tusen bitar!! Sen tror jag faktiskt någon strök lite för mycke, för sen när mormor var borta var också tomten borta, min mamma fick brodern till den som stod bredvid,som hade en säck istället, men den med lykta var lite finare tyckte man.
    Många julkramar.

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder och givande aktivitet du har sysslat med. Visst är det fantastiskt att vi fick en vit jul! Ha en fin dan före dopparedan! ♥ Ann-Lis

    SvaraRadera
  5. Men åååå så gott! Pepparkaksgrottor med lingonsylt har jag aldrig provat synd att man inte kan sträcka in handen i datorn och norpa en för då hade jag gjort det i smyg:).
    Ha de bäst i jul vännen!
    Kram
    /Sara

    SvaraRadera
  6. Vad smaskigt!
    Inga kakor har det bakats här mer än pepparkakor.
    Hoppas på att få till lite julgodis idag.
    Förr gjorde jag massor av allt och sedan hade vi julkakor till midsommar.....
    Igår kom alla mina porslinstomtar fram och granen är på plats för att pyntas.
    Önskar Dig en härlig jul!
    kram
    Caroline

    SvaraRadera
  7. Oj oj vad mycket jag har missat här!!
    Hinner liksom inte med.
    De där pepparkakorna ser väldigt goda ut. Bakade de där grottorna men se de tog slut direkt.
    Ha en skön jul
    Kram till dig från mig
    Annika

    SvaraRadera
  8. God Jul och gott nytt år.

    Ha en underbar julhelg. kram camilla

    SvaraRadera
  9. Ja, vad vackert det är ute nu!! Och en vit jul får vi i år! Ännu en dröm som blir sann!!
    Nästa år ska jag göra en egen pepparkaksdeg. Vi fuskar annars och köper färdig deg....
    De där pepparkaksgrottorna ser såå goda ut!!
    God Jul önskar jag dig, ännu en gång!
    Kram Sari

    SvaraRadera
  10. Önskar dig en riktigt God Jul!
    Kram! Märta

    SvaraRadera
  11. Önskar dig en riktigt fin och skön jul.
    ~marita~

    SvaraRadera
  12. God Jul

    Det är så trevligt och titta på dina bilder med bak och advent-jul.

    Var även inne och tittade hur Alida har det i England.

    Birgitta/ Garphyttan

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~