tisdag 15 december 2009

Laxpaté och snö...

....kommer det att handla om i dag.
(klicka på bilden så ser du)




Superbra recept på Laxpaté

som jag fått av

en god vän.

Enkelt och gott!




Blanda Laxbitarna i en matberedare

med en äggvita, använd knivarna.

Kör några varv ytterligare då du hällt i grädden.




Rör ner räkor, musslor och den klippta dillen.



Mums!

Blanda ner salt och peppar.



Ner i en stekpåse

 som läggs i en avlång form

 som sätts i vattenbad

 på en plåt.

150 grader i ca 1 timma i ugnen.

Har du flera patéer samtidigt så öka tiden för gräddningen.

Såsen som står på recetet


är bara ett måste till.





Äntligen har vi införskaffat en mindre snöskyffel.

Förvånad över färgvalet?



Visst är den fin?




Nu har det snöat sen ett dygn tillbaka.

Underbart!



Såg något då jag skottade....





...undrar vems cykel det är

som står där?


24 kommentarer:

  1. 1000 tack för receptet .Alltid skoj testa nya grejer.Fin snöskyffel.Läcker färg!!!!Härhar det snöat hela dagen Mysigt.Ha en skön natt sov gott.Ha en härlig onsdag kramizar Rita♥

    SvaraRadera
  2. mmm så gott, har förut inte gillat pateer men det gör jag nu för tiden och med en god sås till så är det underbart. Kram på dig/Ingela.

    SvaraRadera
  3. Pedagogiskt upplägg på det där, som jag aldrig har gjort själv. Ja, tomtar kan man se litet varstans nu. Näpen cykel! ;o) Julen ser ut att bli vit, får vi hoppas! Ha en bra dag! ♥

    SvaraRadera
  4. Tack för receptet, det lät gott! Visst är det härligt att snön äntligen har kommit. Kallt är det här idag, 16 grader.
    Ha en fin dag!
    Kram
    /Sara

    SvaraRadera
  5. Hej hej!

    ååå så mumsigt det ser ut....!!!

    Kram nilla

    SvaraRadera
  6. Jag är tyvärr en sådan som inte äter fisk!!!
    så jag kommer nog inte försöka mig på receptet.
    Alla som vill ha något från sjön på mitt julbord får ta med sig själva. (så får de vad de vill ha)
    Visst är det härligt med snön, det var bara den som fattades, nu är julstämningen komplett.
    Ha en skön snövecka/Camilla

    SvaraRadera
  7. Vilket enkelt och bra recept på laxpaté! Det som är så gott! På julmarknaden på Slottet inhandlade vi några godsaker från Hermans fisk på Engelbrektsgatan. Dit måste du åka om du ännu inte varit där! När det gäller fisk, som jag och döttrarna älskat, måste jag alltid vara mcyket kreativ för att M också ska uppskatta det:)
    kram
    Caroline

    SvaraRadera
  8. Visst är det härligt att det äntligen kommit snö....Stämningsfullt o fint blir det! Önskar dig en bra dag! Julkramar till dig från mig.

    SvaraRadera
  9. Vad gott! Har precis varit ute på Hammarö och köpt Lillängslax. Den honungsmarinerade och en ny variant chili/lime. Hjortronsås är ett måste för min lax!
    Igår var jag ute i frysen och plockade in lite lingon....
    ...och så letade jag fram ett recept....
    Annikas lingonbröd står det på det!
    Nu ska jag ta mig för att baka det! När jag inte kommer hem så jättesent varje dag längre!!!!!
    Hörde av pappa att ni hade några minusgrader igår....vi hade på nollan och då blev det slaks...men idag är det kyla och lite nysnö! Snöskyffeln har vi inte behövt ta fram ännu....
    Kramar
    /Lotta

    SvaraRadera
  10. Tack för receptet, pate är något jag aldrig vågat mig på men det verkade ju vara ritkigt enkelt! :)

    Visst är det underbart med snön som kommit, hoppas den får ligga kvar över hela julen!

    Ha en fin kväll!
    Kramar Linda

    SvaraRadera
  11. Vilket trevligt och lätt recep. Ska tillaga det i helgen då jag ska ägna stora delar åt matlagning inför julen. Meddelar hur den blev. Jag gillar din blogg jättemycket tack för att jag får ta del av den. Kram Lillemor

    SvaraRadera
  12. Äsch då! Jag är allergisk mot fisk, och snart också allergisk mot snö.. eller iaf så suckar jag så åt snön att jag snart blir allergisk.. ;-)

    SvaraRadera
  13. Visst är det mysigt nu med snö, det ger ju så mysig julkänsla!
    Ha de gott!
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  14. Hej Annika!
    Oj vad många inlägg jag har missat här!Låter gott med laxpate:)

    Vad mycket snö ni har fått, inte mycket man ser av cykeln, hihi!

    Ha det bra och sköt om dig,

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  15. Ja, det ser gott ut!Tomtarna tycks smyga lite varstans nu :)
    Snöskyffeln verkar att få komma till användning!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  16. Åh, en blå snöskyffel!!! Så fin!! Nu blir det en fröjd att skotta all snö som kommit!
    Laxpaté låter gott. Jag som gillar lax så!
    Kanske något att prova till jul! Tack för receptet!
    Har du förresten haft svårt att stanna kvar på min blogg? En annan bloggare skriver att hon blir utkastad....!
    Ha det bra!
    Kram Sari

    SvaraRadera
  17. Tack för receptet på patén, den ska jag göra till nyår! Visst kan man byta ut musslorna mot kräftstjärtar? Maken vill inte ha musslor...

    Här har det kommit nära tre decimeter snö så nu har vi fått det vi vill ha. Härligt!

    En skön dag önskar jag dig.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  18. Det såg både gott och enkelt ut, det måste jag testa!

    Himmel va mycket snö ni har fått! Förstår att den nya snöskyffeln kommer till användning:

    Kram britt

    SvaraRadera
  19. Vilket mumsigt recept!

    Visst är det härligt med snä - och klkart man väljer skyffeln efter färg!!!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  20. Kikar in o Tackar för din omtänksamma kommentar hos mig...Den värmde! Hoppas att du haft en bra dag! JulKramar till dig från mig.

    SvaraRadera
  21. Men du jag beställer en med en gång. Himla gott ser det ut.:o)
    Fint vinterlandskap har du också fått. Här är det -19 nu på morgonen. Vi har haft 23 inatt.
    Hurvens, nu gäller det att elda i kaminen och hålla igång när jag går ut.
    Min bakgrund hittar du i vänster hörn där har jag hämtat den.

    Ha det riktigt gott.
    Varma kramar/Gunilla

    SvaraRadera
  22. MMM. Den där paten ska testat, såg mumsig ut.

    Åh gud så skönt med jullov, njut och ha en underbar tid!

    Kramar Camilla

    SvaraRadera
  23. Menar du att tomten redan smyger omkring hemma hos dej...??Själv ska jag försöka få till lite julkänsla nu i helgen om det inte är fullt så kallt som ikväll. Ha´nu en bra helg, så får vi försöka träffas under julledigheten.
    Kram kram

    SvaraRadera
  24. Laxpatén verkade jätte god! Kanske skulle göra den, fast utan musslor som jag har lite svårt för. Gillar mat som är lätt att göra nu när vi går mot jul... Vad är det för kurs du har varit på i Uppsala? Visst är det skönt att åka tåg nu på vintern och slippa slira omkring på vägarna. Ha en skön helg! Kram Stina

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~