söndag 4 oktober 2009

Höstligt i helgen...

med regnvädersvamputflykten.
Fast det regnade så ser det så ljust ut på bilden.
Vi lyckades få ihop ca fem liter
Trattkantareller och Gul trumpetsvamp.
Det är ganska torrt i skogen så lite mer regn behövs om det ska växa upp nya svampar.




Hallonbuskar som antagit höstfärger.





På  lördagen innan skogen hann vi med en tur till
Lilla Ugglebo.
 Ett par lila leggings fick följa med mig hem samt
 lite band som kan vara bra att ha i något syprojekt.

Smultrongården


 blev det en 3:a till huset,
 silverfat att ställa under soffbenen,
 mera band och två hjärtan.







I dag blev det en cykeltur till omgivningarna kring
 Naturens Hus,
Rävgången i Rynningeviken.
 Blåsigt men vackert som vanligt.




Huset på bilden är ett hus för alla som vill gå in och
värma sig eller äta sin matsäck.
 Utsikten är fantastisk med glas på tre sidor av byggnaden. 
Ved finns så det går att fixa en värmande brasa
särskilt under kyliga vinterdagar då det är
den naturliga samlingsplatsen för den som vill åka skridskor.
 Utmärkta förhållande för långfärdsskridskoåkning
Hjälmaren och Hemfjärden.

En väsande svan
ville bli matad med brödsmulor.




En välfylld helg med mycket påfyllning inför veckan.

20 kommentarer:

  1. Du undrade det blev svamp på torget för några veckor sedan och ja, det blev det. Både kantareller och så lite lingon.
    Nu längtar jag efter en ltien tur till rävgången när jag ser dina bilder.
    önskar dig en bra vecka

    SvaraRadera
  2. Oj, det var en helg som heter duga! Menar du att du bor nära den Smultrongård som finns som blogg? Fina fynd! Riktig trevlig läsning det här! :o)

    SvaraRadera
  3. Åh så skön helg! Vilka fynd du gjort, smått å gott som piggar upp. Underbart med svamp, det är så gott!
    Kram
    /Sara

    SvaraRadera
  4. Du har verkligen hunnit med en hel del den här helgen ! Härliga fynd du har gjort.

    SvaraRadera
  5. Hej, hej visst var det folk från Närketrakten med! A och S, vi har haft så kul.
    Fick reda på du kände S.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  6. Lilla Ugglebo???!! Ligger det möjligtvis nära Smultrongården? För jag har nämligen för mig att vi åkte förbi en skylt som det stod så på när jag och mor var till Smultrongården förra helgen.
    Det låter som om du haft en fin helg!
    Härliga bilder!
    Oj, väsande svanar ska man nog passa sig för!
    Ha det så bra! Kram Sari

    SvaraRadera
  7. Alldeles riktigt Sari! Du passerar Lilla Ugglebo strax efter Kvinnersta.
    Kram annika

    SvaraRadera
  8. Tack för din gulliga kommentar!!!!
    Så fint höstigt du visar!!!
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  9. När jag ser bilderna från Rävgången blir jag lite avundsjuk, det var så länge sen jag var där, får rycka upp mej (o gubben) o ta en tur dit. Skönt att du haft en bra helg!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Visst är det ett härligt ställe, där ute vid Rynningeviken. Har varit med min pappa där ett par gånger......
    Trattisarna fanns i mängd, eller? Har inte varit på svamputflykt, det blev mossor! för min del den här helgen och så har dotra och jag samarbetet om linneklänningar. En stor till henne och en liten till det lilla barnbarnet.
    Kram,
    /Lotta

    SvaraRadera
  11. Hejsan!

    tack för din kommentar, kul att du gillade kappan:)))

    Höstens färger är helt underbara och särskilt när solem skiner på dess vackra blad.
    Ha en fortsatt trevlig dag, kramar AnneLi...SussiLi...

    SvaraRadera
  12. Mysiga bilder! Men nu blir jag ju nyfiken; ställa silverfat under soffbenen?! Vad är det för kreativ lösning?

    SvaraRadera
  13. Åh, vad roligt att plocka svamp. Jag har endast plockat vanliga kantareller och trattkantareller. Härligt med annan svamp också.
    Ha en fortsatt skön vecka!
    Anna-Karin
    livetharochnu-akh

    SvaraRadera
  14. Hej Annika!
    Vilken mysig helg ni verkar ha haft! Jättefina bilder oxå:)

    Tack för din peppande kommentar hos mig gulliga du!

    Kramis Jenny

    SvaraRadera
  15. Hej Annika!

    Vad roligt att ni hittade så mycket svamp! Hos oss har det inte funnits nästan någonting, det har varit alldeles för torrt.

    Blev flädersaften god? Har tänkt gjort den jag också men har inte kommit till skott än.

    Ha en fortsatt skön höstvecka!

    Kramar
    Karin

    SvaraRadera
  16. Förstår att det är härligt att hitta den gula svampen! Själv kan jag inget om svamp. Har plockat mossa och enris. Nu är det snart dags för att sätta på vinterdäcken, hujaligen!
    Carin

    SvaraRadera
  17. Men vad du har hunnit med, åh så härligt det låter! Jo, vi ska vara på kristinehamns bibliotek och prata om bok och när vår dröm gick i uppfyllelse. Det ska bli mysigt och spännande. Den 28 oktober kl 18.30 är det, visst vore det ju så skoj om du kom. Kram Petra
    www.romantiskahem.blogspot.com

    SvaraRadera
  18. Åh, Vilken Trevlig helg du haft! Och vad mycket du hunnit med också....Mysigt att ha varit på Smultrongården o lilla Ugglebo! Det är nog dags att ta en liten tur dit! Må så gott! Kramis Therese

    SvaraRadera
  19. Vilken tur du hade som hittade så mycket kantareller. Gott att ha i vinter.
    Massor av fina fynd ochså.

    Ha en riktigt fin kväll
    Gunilla

    SvaraRadera
  20. Vad det är härligt med dessa bloggar som låter mig få kika in och se hur ni har det på olika platser från norr till söder här i vårt land.Älskar att se alla dessa fina naturbilder och inredningsstilar! Tack för att du visar hur du har det runt omkring dig där du bor!

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~