söndag 25 oktober 2009

Har ni ätit det här brödet någon gång?


Vårt favoritbröd som nästan alltid finns  hemma hos oss
bakar jag efter ett recept
som jag fått av en jobbarkompis
för många år sen.


För den som blir sugen och  vill ha receptet:

Annikas Lingonbröd
 blanda
4 dl ljummet vatten
1 dl vetekross
1 dl rågkross
3 tsk salt
3 tsk kummin, eller anis
2 dl lingonsylt
1 dl russin
1 dl linfrön
1 dl vetekli
Jag brukar klippa torkade aprikoser och fikon och lägga i.
Alla ingredienserna blandas och får stå några timmar eller över natten.
Funkar bra att det står längre tid också.

tillsätt
2 paket jäst
5 dl 37 gradigt vatten
ca 2 liter mjöl, ta hellre ca 1,8 liter
Blanda alltsammans med blandningen som har stått
tillsätt gärna valnötter eller solrosfrön

Låt degen jäsa ca 1 timme
Häll ut degen i två delar på en plåt och försök att forma till dem
det är ganska löst ( du kan ju ha i mer mjöl om du vill innan den jäser)
Låt de stå en stund och vila
Grädda i 225 grader ca 30 minuter.




Klara att jäsa.



Färdigjästa




Nygräddade




Påminner om ett månlandskap.




Ät och njuuuut! Det är så gott med endast lite Bregott på.

Jag skivar alltid brödet för att enkelt kunna ta fram ur frysen och stoppa det i brödrosten.
Två gånger ska det rostas tycker dottern.




Passade på att göra några goda äppelpajer.
Receptet hittar du här.

20 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Mmmmmmmm! Så gott det ser ut!!
    Jag är så dålig på att baka bröd... Prioriterar inte att baka, men det är ju så gott med hembakat. Bakar jag, så blir det oftast kakor och tårtor. Men jag kanske skulle ta och prova bröd någon gång!
    Ha det bra! Kram Sari

    SvaraRadera
  2. Oj vad det där ser mysigt och gott ut! Jag bakar alldeles för sällan. Vi har en bakmaskin som spottar ut så goda russinbröd åt oss. man gör sina prioriteringar, men det sär receptet ska jag ta till mig! Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  3. Så gott det ser ut. Tyvärr har det där med bakning mer o mer fallit bort här i huset. Men jag njuter när jag någongång får mera tid i köket och kan bjuda på nybakt. Ha en riktugt bra söndag!

    SvaraRadera
  4. Hmmm, kanske ska försöka baka, jag är urdålig på kakor o matbröd, det enda som funkar är bullar o sockerkaka, men nu gav du mej en liten kick faktiskt. Sen äppelpaj, försa´om jag skulle ta en tur in till sta´n efter lunch...
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Åååååhhh vad mysigt med nya recept att prova.Tycker jag är kanon skoj.1000 Tack gulliga du.ha en härlig söndag och njut.ha en bra start på nya veckan.Mina änglar har höstlov å här blir det mycket mys.Varmaste kramizen ~~~~RITA~~~~.

    SvaraRadera
  6. Mums! Hembakt bröd är bland det bästa som finns!
    Bra recept som jag kommer testa.
    hälsar
    Caroline

    SvaraRadera
  7. Hej Annika!
    Det där brödet ser jättegott ut!! Blir så sugen när jag ser bilderna, håller på med en diet där jag inte får äta bröd, hihi!

    Ha en jättebra kommande vecka!

    Kramis Jenny

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset! Såg gott ut!
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  9. Ah mums! Det där såg gott ut, härligt inspirerande bakbilder. Tack för tipset.
    Kram
    /Sara

    SvaraRadera
  10. Åh, Det lät väldigt gott! Det ska jag pröva...Tack för tipset! Hoppas att din helg varit bra. önskar dig en bra start på veckan! Kram Therese

    SvaraRadera
  11. Sparar absolut receptet!! Tack! Verkar kanongott.
    Hoppas du får en skön höstvecka!
    Må bäst!// Malin ♥♥♥

    SvaraRadera
  12. Vad gott det du bakat ser ut.
    ha en fin vecka!
    ~Marita~

    SvaraRadera
  13. Kikar in o Tackar för titten. Hoppas att du haft en bra dag vännen! Kram Therese

    SvaraRadera
  14. Åh, så gott det ser ut. Måste verkligen prova!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  15. Oj, vad gott det ser ut! Det finns inget som hembakat för gommen! :o)
    Jaaa, visst är det härligt med soliga vinterdagar också och gnistrande snö.
    Om jag inte minns fel så var förra årets julhelg väldigt solig och fin......men kall. Mindre trevligt! ;o)
    Ha det! Idag skiner solen över Närke!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  16. Oj så jättegott det såg ut! Lite komplicerat med att låta det stå över natten...men på en helg kanske det kan passa mig *ler*. Ska i alla fall kopiera och skriva ut receptet.....alltid en början.
    Hur går det med Tilda? Är hon färdig?
    Jag har hämtat ner dotterns docksäng från vinden och håller på att sy nytt "innehåll"....om du visste vad jag frossar nu! Nostalgitrippar och mys.....det är en gudagåva att ha fått bli mormor!
    Kram
    /Lotta

    SvaraRadera
  17. Hej igen.....
    Jo jag vet.....men jag åker hemifrån mellan kl. åtta och nio och kommer hem kl tio (på kvällen) tre dagar i veckan, de andra kommer jag hem kl. sju.....och då brukar jag vara trött....*fniss* Betänk att jag inte är tjugo *fniss, fniss*
    Men receptet är plagierat och utskrivet och nog ska jag testa.....
    Kram och tack för receptet!/Lotta

    SvaraRadera
  18. Hejsan!
    Jag har en liten utmaning till dig på min blogg, om du har tid och lust!!
    Kanske syns vi imorgon på föreläsningen om PD... DP... PO.. PODB.
    Ha det bra! Kram Sari

    SvaraRadera
  19. Hoppas att allt är bra med dig o din familj. Här har vi fortfarande sjukstuga! Kramis Therese

    SvaraRadera
  20. Oj det där såg ju farligt gott ut du, det ska testas, jag älskar att testa nya bröd.

    Hoppas allt är bra hos dej, e så mysigt att titta in här hos dej.
    Önskar dej en fin helg, Kram Camilla

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~