söndag 13 september 2009

Det finns hur mycket som helst...

...med svamp i våra skogar. Vi var ute i skogen i fem timmar i går.Har väl aldrig i hela mitt liv plockat så mycket Kantareller eller Svart trumpetsvamp. Den senare är också en riktig delikatess. Ska med fördel torkas och smulas i grytor och såser eller stuvningar.
Den här är vacker men den rör vi inte.
Till vänster är Gul trumpetsvamp och den mindre är Trattkantarell.
Ett av de större fynden i skogen i helgen.
Vi hade nog kunna fortsatt ett tag till speciellt vi tjejer. Jag funderade på vad det är som gör att det är så kul att plocka svamp. Kom fram till att för min del är det lyckan när man upptäcker dem som driver mig framåt.
Vacker eller vad tycker du?
Lördagens skörd. Mannen har också plockat. Vi var ett gäng på 10 personer som var ute tillsammans och alla hade ungefär lika mycket.
I väntan på vaddå...?
Tiden stämmer inte utan det är 30 veckor kvar...
...till ett litet barnbarn kommer till familjen!
Vårt första lilla barnbarn.
Jag njuter av både det ena och det andra som ni kanske förstår.

14 kommentarer:

  1. Åh, grattis till kommande barnbarnet! Va roligt =)

    SvaraRadera
  2. JA, vad roligt, Annika!!!!!!!!!
    STORT GRATTIS!!!!!
    Oj, vad du ska sy nu!!

    Verkligen fina svampbilder du tagit!
    Jag fattar inte hur ni kan hitta såna mängder med svamp!
    Jag hittade faktiskt LITE svamp idag. Men inga kantareller av något slag, utan skäggriskor. De måste man koka först, annars smakar de usch, usch! Mamma gör en jättegod "svampsallad" av sådan svamp, så det ska jag pröva imorgon.

    Ha det så bra! Kram Sari

    Och ännu en gång: VAD KUL, blivande farmor(förmodar jag)!!

    SvaraRadera
  3. Jaaaa, superstolt blivande farmor...

    SvaraRadera
  4. Grattis till kantarellskörd och till den blivande farmor! :o)

    SvaraRadera
  5. Vilken fin svampskörd ni fick!
    Så spännande att få vänta på ett litet barnbarn :)

    SvaraRadera
  6. Kul att du hittade mig så att jag hittade dig. Tack för hälsningen. Kul med barnbarn grattis! Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Underbart med svamp.
    Barnbarn är en höjdare!! har själv en liten juvel på 1 1/2.
    hälsar
    Caroline

    SvaraRadera
  8. Härliga svampbilder! Mums....
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  9. Visst är det kul med svampplockning....jättefina bilder! O Grattis till att ni ska få barnbarn! Må så gott! Kram Therese

    SvaraRadera
  10. Men wow, så mkt svamp ni verkar ha, mysigt att gå så i skogen och plocka med sig lite av de skatter som naturen har att bjuda på. KRAM Petra

    SvaraRadera
  11. Vad roligt med barnbarn! Jag vet, för vi har tre små damer, ett tvillingpar på 2 år o 4 mån. och en liten tjej på 3 mån.
    Härligt med svamp! Jag har själv plockat flera kassar, en del har jag tagit hand om själv och en del har jag gett bort.
    Hoppas att du får en bra dag på jobbet!
    Kram!
    Märta

    SvaraRadera
  12. Å jag måste ut en vända till skogen i helgen. Det finns massor.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  13. Hej Annika!
    Varmt välkommen till mig på en liten tipskurs torsdagen den 17/9 kl. 19.00!
    Nej, skämt åsido! Du får jättegärna titta förbi när du vill. Egentligen tycker jag inte själv att jag kan så mycket till en början, men sedan sätter jag igång och testar. Och blir många gånger glatt överraskad över att det lyckas! (Men det är också många gånger väldigt tålamodsprövande...!)
    Jag testade att göra bildcollaget i Publisher först. Sedan i PowerPoint och det blev bättre! Collaget sparar jag som en bild. Det är också viktigt att bilden sparas som bildtypen JPEG. Först sparades mitt collage som en annan bildtyp och då kunde jag inte ladda upp bilden på bloggen..... Krångligt...
    Ikväll ska jag testa mer! Lycka till med ditt testande!
    Ha det bra! Kram Sari

    SvaraRadera
  14. Grattis!! Ska säkert bli roligt med barnbarn.
    Vad mycket svamp ni hittat, massor. Vi har lingon i skogarna nu, men än har det inte blivit av att plocka.
    ha en bra dag. Roligt att du tittat in i bloggen min :)
    ~marita~

    SvaraRadera

Tack för att du lämnar ett avtryck. Det är mycket glädjande för mig ♥♥♥ och känns som om jag får ett vykort från dig.Jag försöker att kommentera om det är möjligt. annika
~~~ ♥ ~~~